
Hva slags yrkesbakgrunn har du?
Min yrkesbakgrunn er at jeg har jobbet som lærer i 20 år før jeg ble rektor, noe jeg har vært i 13 år.
Hva er det viktigste dere jobber med i fylkeslaget akkurat nå?
Det viktigste vi jobber med i fylkeslaget akkurat nå er å utvikle organisasjonen i en mer profesjonell retning. Det innebærer at vi forsøker å styrke kommunikasjonslinjene mellom alle lokallagene våre og fylkesstyret. Vi ønsker flere treffpunkt og tettere kontakt med det som foregår i fylket. Vi håper at dette setter oss i posisjon til å følge opp og støtte aktiviteten i lokallagene.
Utover dette ønsker vi også å jobbe med oppfølging av den politiske plattformen som ble vedtatt på landsmøtet vårt. Det er viktig at forbundets grunntanker spres og jobbes med utover det ganske land. Kommunikasjon er viktig for oss. Vi jobber også med rekruttering og vi prøver å styrke forhandlernettverket vårt.
Hva motiverer deg til å engasjere deg i Skolelederforbundet?
Motivasjonen min for å engasjere meg i Skolelederforbundet ligger i at om vi ønsker å oppnå noe, er vi avhengig av at en del ildsjeler stiller opp for fellesskapet. Ingenting kommer av seg selv, engasjement og samhold bringer oss fremover.
Jeg blir også inspirert av å oppleve fellesskapet som ligger i forbundet vårt. Det er mange flotte mennesker som ønsker å jobbe for at skoleledere blir respektert og verdsatt for den jobben vi gjør. Å være leder i skolen kan tidvis oppleves ensomt. Da er det viktig at vi har et fellesskap i ryggen som kan gi støtte og påfyll i en krevende arbeidshverdag.
Hva er det beste og det mest krevende ved lederrollen slik du opplever den?
Det beste med lederrollen er at man kjenner på en meningsfull jobb med stor grad av ansvar, muligheter og variasjon. Jeg lar meg inspirere av mulighetene for å påvirke og skape en best mulig skole for elever og ansatte. Det mest krevende med lederjobben er følelsen av å ikke strekke til. Her tenker jeg både på mengden av oppgaver, tid, ressurser og muligheten til å støtte elever og ansatte på en best mulig måte. I tillegg kan jobben tidvis føles litt ensom
Hva gjør du for å koble av når du ikke er på jobb?
Jeg har blitt flinkere til å koble av fra jobben på fritiden. Jeg er bevisst på å pause meg fra telefon og mail. Ansvaret vil alltid ligge der men man lærer seg å sette ting i perspektiv etterhvert. Erfaring er viktig i denne sammenhengen. Erfaring kan gi trygghet til å ta gode avgjørelser for å koble av og pause seg litt. Jeg har mange interesser og aktiviteter jeg bedriver på fritiden, dette hjelper meg med tanke på å koble ut jobben litt
Kristin Skare, sentralstyremedlem
Målet er prisverdig: gje utdanningsinstitusjonane større fagleg fridom og fleksibilitet til å tilpasse utdanningane lokalt, samt styrkje profesjonsfellesskapet og heilskapen i utdanningane. I dette ligg det at universitet og høgskular (UH) får større tillit og handlingsrom til å forme eigne studieprogram, og at fag, fagdidaktikk, pedagogikk og praksis heng saman, slik at utdanningane får høve til å tilpasse seg regionale og lokale behov.