
Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?
Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?
Statsforvalteren har ansvar for å ivareta rettssikkerheten til blant annet elever i skolen. Når ny opplæringslov trer i kraft, vil det medføre noen endringer i statsforvalterens rolle, blant annet når det gjelder skolemiljøsaker, omtalt i kapittel 12 (tidligere kapittel 9A).
Seksjonssjef Kjersti Botnan Larsen hos Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus er opptatt av at statsforvalteren skal være en støttespiller. Hun loser oss gjennom endringene og deler noen tanker om hva den nye loven vil ha å si for samarbeidet mellom statsforvalter og skoleeier.
Lurer du på noe om den nye opplæringsloven? Da bør du sjekke ut Udirs ressursside.