#Viktigsteleder 2023


Tine S. Prøitz (Foto: Ole Alvik)

“Ledere skaper lærelyst” er overskriften for årets #Viktigsteleder konferanse. Konferansen holdes på Scandic Oslo Airport Hotel fra 26. – 27. april 2023.

Medlemmer av Skolelederforbundet får rabatt for deltakelse på konferansen. Ved påmelding før 24. januar er prisen kr. 2 900 per deltaker. Fra 25. januar er prisen 3.300. Tilsvarende pris for ikke-medlemmer er 3 900/4 300 kroner.

Her kan du melde deg på konferansen.

Også i år har vi satt sammen et tett program med dyktige og interessante foredragsholdere. Her er en kort presentasjon av innholdet på konferansen:

Dag 1:

Professor Pasi Sahlberg,Gonski Institute for Education, UNSW Sydney:

Pasi Sahlberg (Foto: Privat)

“Mission Possible: Leadership for engagement and wellbeing of every student”

Recovery from totally unexpected global health, economic, and security crises will require new approaches in how our children experience school education. We need not only to address declining student achievement, wellbeing, learning, and sense of belonging in education, but it must be done so that students experience positivity in building stronger engagement in meaningful learning in every school. In this presentation I first outline the challenge we are facing in improving education, and then offer alternative pathways to accomplish what is Mission Possible to make school a place for learning and self-fulfilment for each and every student.

Sosiolog PhD og seniorforsker Selma Therese Lyng

Selma Lyng (Foto: Benjamin A. Ward)

Gode relasjoner og læringsmiljø (GROM): Lederes erfaringer med utvikling av relasjonskompetanse for bedre trivsel og mestring i skolen.

Seniorforsker Selma Therese Lyng ved Oslo MET (leder av forskningen på GROM-prosjektet), forteller om lederes erfaringer med utvikling av relasjonskompetanse for bedre trivsel og mestring i skolen.

Lørenskog kommune har over flere år utviklet et samarbeid mellom skoler og kommunens forebyggende psykiske helsetjeneste for å styrke skolen som helsefremmende og forebyggende arena. Gjennom GROM-prosjektet har psykologer jobbet tett med lærere og ledere for å støtte deres utvikling av relasjonskompetanse og strategier for å ivareta elevenes behov for trygghet, mestring og tilhørighet i skolen. Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet har bidratt med forskerstøtte og rapportering fra utviklingsprosjektet, finansiert av KS og Partnerskap mot mobbing. I dette innlegget får du høre mer om prosjektet og resultatene – og hvilke erfaringer to av lederne som har ledet utviklingsarbeidet på sine skoler har gjort seg. De to lederne som holder foredraget sammen med Selma Lyng er Marianne Kolobekken, rektor på Fjellhamar skole (1 – 7) og Linda Marlen Hægland, inspektør på Kjenn skole (8 – 10).

Phd-stipendiat, Mette Marit Forsmo Jenssen, SePU

Mette Marit Jensen (Foto: Privat)

Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen – Een mulighet for kollektiv læring og bedre undervisning? 

Foredraget tar utgangspunkt i eget doktorgradsarbeid som er tilknyttet storskalaprosjektet «Kultur for læring» i tidligere Hedmark fylke. Her belyses sentrale funn om sammenhenger mellom profesjonelle læringsfellesskap og læreres undervisningspraksis, og betydningen av pedagogiske ledelse i skolens forbedringsarbeid. Pedagogisk skoleledelse knyttes til relevante kjernepraksiser som er essensielle for å lede læreres profesjonsutvikling.

Dag 2:

Forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen

Forbundsleder Stig Johannessen
Stig Johannessen (Foto: Håkon Eltvik)

Forbundsleder Stig Johannessen åpner dag 2 av konferansen.

Professor Jan Kjetil Arnulf, Handelshøyskolen BI 

Jan Kjetil Arnulf (Foto: Handelshøyskolen BI)

Målrettet lederutvikling bedrer læringsmiljøet

Organisasjoner er teknologi. Og som all annen teknologi, vil også organisasjoner endre seg gjennom innovasjon. Når organisasjoner endrer seg, må samarbeidsformer og ledelse følge etter. Ledelse og lederutvikling er derfor ikke ritualer som alltid går ut på det samme. Lederutvikling må være en målrettet hjelp til å ta i bruk organisasjoner på nye måter.

Professor Sølvi Mausethagen, Oslo Met 

Sølvi Mausethagen (Foto: Ole Alvik)

NOU 2022: 13 — Et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole. Hvilke implikasjoner har dette for ledere?

Sølvi Mausethagen var leder for Utvalget for etter- og videreutdanning i barnehage og skole, som leverte sin innstilling i NOU 2022:13. I foredraget vil hun presentere noen sentrale forslag fra det tilgjengelige kunnskapsgrunnlaget og hvilke implikasjoner dette kan få for lederroller i skolen i et fremtidsperspektiv.

Louise Bringselius, Bringselius Research & Education AB

Louise Bringselius

Hvordan bygge tillitsbasert ledelse

Tillit er gullet som holder mennesker sammen i samfunn og organisasjoner. I Norden er den generelle tilliten mellom mennesker høy, men på den annen side er det problemer med tillit innad i våre organisasjoner. Mønsteret gjentar seg i hele den vestlige verden. I stedet for tillit ser vi detaljstyring og en overdreven tro på manualer, dokumentasjon og beslutningstaking. Derfor snakker vi i dag om hvordan vi må styre og lede med tillit til folks dømmekraft i stedet. Det betyr at vi må sette mennesket i sentrum og bygge på deres indre motivasjon samt jobbe støttende og muliggjørende. Det betyr også at vi må la ansatte gjøre feil og feil. Først da vil de tørre å ta initiativ til nye måter å jobbe på og vi får mer effektive organisasjoner der folk trives.

Professor Tine Prøitz, USN

Tine S. Prøitz (Foto: Ole Alvik)

Hvordan måler vi kvaliteten på norske skoler og hvordan driver vi kvalitetsutvikling?

Prøitz vil i sitt innlegg presentere Kvalitetsutvalgets delinnstilling og kunnskapsgrunnlag. Kunnskapsgrunnlaget inngår i utvalgets arbeid med å gjennomgå og videreutvikle kvalitetsvurderingssystemet til et system med vekt på faglig og pedagogisk kvalitetsutvikling. Kunnskapsgrunnlaget vil også bli diskutert sett i lys av forskningsprosjektet CLASS der handlingsrommet til ledere i kommuner og skoler i tre land blir studert.