Brudd i kommune-oppgjøret: – Utilstrekkelig for å sikre gode ledervilkår

Fredag ble det klart at partene har gått til brudd i årets kommuneoppgjør. - Arbeidsgivers tilbud ville ikke gitt våre medlemmer den økningen i kjøpekraft som trengs for å rekruttere og beholde dyktige ledere i skole og barnehage, sier forbundsleder Stig Johannessen.

Forhandlingsleder Hilde Pettersen og forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

– Ledere i oppvekst- og opplæring har de siste årene jobbet dag og natt for å gi våre barn og elever det opplæringstilbudet de har krav på. Forskning viser at det blir stadig vanskeligere å rekruttere skole- og barnehageledere. Flere vurderer å forlate yrket på grunn av arbeidspresset, sier forbundslederen.

– Arbeidsgiver må forstå at bedre lønns- og arbeidsvilkår er avgjørende for å rekruttere og beholde dyktige ansatte i landets viktigste lederstillinger. Nå som oppgjøret går til mekling forventer vi at arbeidsgiversiden kommer opp med et bedre tilbud enn det de har gjort hittil i årets forhandlinger, sier forbundsleder Johannessen.

– YS Kommune krevde solid økning i kjøpekraften i årets lønnsoppgjør for å ta igjen det tapte, sier leder i YS kommune Lizzie Ruud Thorkildsen. Hun viser til at norsk økonomi går svært godt, at det er sterk prisvekst og varsler om flere renteøkninger framover.

– Våre krav er forsvarlige og det er helt rimelige at våre medlemmer får en solid lønnsøkning i år, sier hun.

Les mer på YS.no

Også forhandlingene med Oslo kommune og staten endte med brudd.

Relaterte artikler

Per Oskar Stai fra fra Ridabu skole

Podkast: Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter

I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.

Nyheter

Forsiktig optimist – Nå må vi fortsette jobben, sammen!

Elevundersøkelsen som ble offentliggjort i dag viser at de fleste elevene har det bra på skolen. Nesten 9 av 10 elever i vg1, og i over 8 av 10 elever på 7. og 10. trinn, svarer at de trives godt på skolen. Det er et viktig utgangspunkt, men fortsatt blir for mange barn og unge mobbet og føler på utenforskap. Vi ser at mye av mobbingen og utestengingen foregår digitalt. Det er brutalt og vondt.Men det er en glede at mobbetallene går ned. Vi håper at pilen har snudd og at vi sammen vil bidra til å stoppe mobbingen

Nyheter

Framtidens fellesskole – betydningen av godt lederskap

I november 2024 tok den norske regjeringen initiativ til å opprette et offentlig utvalg for å vurdere skolens rolle og betydning i samfunnet. Mandatet til utvalget er å undersøke hvilke forventninger og behov samfunnet har til skolen i møte med nye utviklingstrekk og utfordringer som kan true fellesskolens fundament. Målet er å skape en bred diskusjon og gi en tydelig forståelse av hvordan skolen kan opprettholde sitt samfunnsmandat samtidig som den tilpasser seg fremtiden.

Nyheter