Brudd i forhandlingene i Oslo kommune

Partene i tariffoppgjøret i Oslo kommune klarte ikke å komme til enighet. Dermed går forhandlingene videre til mekling.

Anne Nyland
Fylkeseder Anne Nyland er skuffet over at partene ikke kom til enighet i Oslo.

– Vi er selvfølgelig skuffet over at vi ikke klarte å komme til en enighet. Våre medlemmer i Oslo har stått på dag og natt for å gi barn og elever det opplæringstilbudet de har krav på. Derfor hadde vi forventet at kommunen ville strekke seg lengre, sier Anne Nyland, som er fylkesleder i Skolelederforbundet Oslo.

Vanskelig å rekruttere og beholde gode ledere

– Forskning viser at det blir stadig vanskeligere å rekruttere og beholde gode ledere i barnehage og skole. Lønn og arbeidsvilkår er viktige virkemidler som kan og må benyttes for å forhindre at vi mister de beste lederne til andre sektorer. Da er det avgjørende at ledere skal tjene vesentlig mer enn dem de er satt til å lede. Slik er det ikke nødvendigvis i Oslo i dag, avslutter Nyland.

Forhandlingsleder i YS Oslo kommune, Mona Bjørnstad er også skuffet over at de ikke klarte å få til en forhandlingsløsning.

– Arbeidsgiver var ikke villig til å komme oss i møte på kravet om styrking av kjøpekraften til våre medlemmer. Derfor er vi nå i brudd, sier hun.

Les mer på YS.no

Også oppgjørene i statlig og kommunal sektor endte med brudd.