Brudd i forhandlingene med staten

YS Stat har brutt forhandlingene med staten i årets oppgjør. – Vi har nå gjennomført gode forhandlinger gjennom nesten to uker, men har ikke fått gjennomslag for våre krav knyttet til lønn. Vi har derfor ikke noe annet valg enn å bryte forhandlingene, sier YS Stat-leder Pål N. Arnesen.

Pål Arnesen

Ved forhandlingsstarten for en drøy uke siden var Arnesen klar på at statsansatte nå skal ha et skikkelig lønnsløft. Dette ønsket har ikke staten imøtekommet i forhandlingene.

Arnesen sier partene så langt har forhandlet de fleste av kravene og diskutert mange utfordringer i staten.

– Tross gode prosesser, og ikke minst partenes forhandlingsvilje, må vi bare registrere at avstanden er altfor stor mellom tilbud og krav på økonomi. Tilbudet fra staten tilsvarer resultatet i frontfaget, noe som ikke vil kompensere verken vårt krav om real økning i kjøpekraften eller etterslepet i forhold til privat sektor, sier han.

Oppgjøret i staten går nå til mekling hos Riksmekleren. Meklingsfristen er mandag 23. mai klokka 24.

Også oppgjørene i Oslo kommune og kommunal sektor endte med brudd.