Podkasten «Det virker»: Et spesialpedagogisk blikk på den nye opplæringsloven
Tor Omar Nyquist, advokat i Advokatfirmaet Lippestad, og Camilla Herlofsen, førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder, diskuterer den nye opplæringsloven. I tillegg får vi opplæringslovens historie fortalt av stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanner. Foto: Fredrik Solli Wandem

Podkasten «Det virker»: Et spesialpedagogisk blikk på den nye opplæringsloven

Stortinget har vedtatt ny opplæringslov som vil tre i kraft fra skolestart høsten 2024. I podkasten snakker en advokat og en forsker om hva som er nytt med den nye loven. I tillegg får vi opplæringslovens historie fortalt av stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanner.

Podkasten «Det virker» er en podkast om spesialpedagogikk og produseres av SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering ved Universitetet i Oslo. I podkasten møtes eksperter fra forskning og praksis for å snakke og diskutere rundt spennende problemstillinger innen spesialpedagogikk.

I den nyeste podkasten er det opplæringsloven som er tema. Den nye opplæringsloven trer i kraft fra skolestart høsten 2024, og i studio møtes advokat Tor Omar Nyquist fra Advokatfirmaet Lippestad og Camilla Herlofsen som er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder.

Jan Tore Sanner, stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister gir oss opplæringslovens historie og forteller om hvordan han og andre på Stortinget har jobbet for å få få den nye loven trygt i havn.

Podkasten kan du høre på UiO sine hjemmesider på denne lenken, eller du finner den på Spotify eller der du pleier å høre på podkaster.