Podkasten «Det virker»: Et spesialpedagogisk blikk på den nye opplæringsloven
Tor Omar Nyquist, advokat i Advokatfirmaet Lippestad, og Camilla Herlofsen, førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder, diskuterer den nye opplæringsloven. I tillegg får vi opplæringslovens historie fortalt av stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanner. Foto: Fredrik Solli Wandem

Podkasten «Det virker»: Et spesialpedagogisk blikk på den nye opplæringsloven

Stortinget har vedtatt ny opplæringslov som vil tre i kraft fra skolestart høsten 2024. I podkasten snakker en advokat og en forsker om hva som er nytt med den nye loven. I tillegg får vi opplæringslovens historie fortalt av stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanner.

Podkasten «Det virker» er en podkast om spesialpedagogikk og produseres av SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering ved Universitetet i Oslo. I podkasten møtes eksperter fra forskning og praksis for å snakke og diskutere rundt spennende problemstillinger innen spesialpedagogikk.

I den nyeste podkasten er det opplæringsloven som er tema. Den nye opplæringsloven trer i kraft fra skolestart høsten 2024, og i studio møtes advokat Tor Omar Nyquist fra Advokatfirmaet Lippestad og Camilla Herlofsen som er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder.

Jan Tore Sanner, stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister gir oss opplæringslovens historie og forteller om hvordan han og andre på Stortinget har jobbet for å få få den nye loven trygt i havn.

Podkasten kan du høre på UiO sine hjemmesider på denne lenken, eller du finner den på Spotify eller der du pleier å høre på podkaster.

Relaterte artikler

Per Oskar Stai fra fra Ridabu skole

Podkast: Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter

I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.

Nyheter

Forsiktig optimist – Nå må vi fortsette jobben, sammen!

Elevundersøkelsen som ble offentliggjort i dag viser at de fleste elevene har det bra på skolen. Nesten 9 av 10 elever i vg1, og i over 8 av 10 elever på 7. og 10. trinn, svarer at de trives godt på skolen. Det er et viktig utgangspunkt, men fortsatt blir for mange barn og unge mobbet og føler på utenforskap. Vi ser at mye av mobbingen og utestengingen foregår digitalt. Det er brutalt og vondt.Men det er en glede at mobbetallene går ned. Vi håper at pilen har snudd og at vi sammen vil bidra til å stoppe mobbingen

Nyheter

Framtidens fellesskole – betydningen av godt lederskap

I november 2024 tok den norske regjeringen initiativ til å opprette et offentlig utvalg for å vurdere skolens rolle og betydning i samfunnet. Mandatet til utvalget er å undersøke hvilke forventninger og behov samfunnet har til skolen i møte med nye utviklingstrekk og utfordringer som kan true fellesskolens fundament. Målet er å skape en bred diskusjon og gi en tydelig forståelse av hvordan skolen kan opprettholde sitt samfunnsmandat samtidig som den tilpasser seg fremtiden.

Nyheter