Verdens mest spennende yrke: Hvordan bidra til at flere velger å bli lærer?

Undersøkelser viser at unge som velger å utdanne seg til lærer, gjør det fordi de ønsker å gjøre en forskjell. Dessuten er læreryrket noe alle elever kjenner godt fra skolen. Likevel ser vi at altfor få velger å gå den veien når de søker studier og jobber.

Hvordan kan vi snu denne trenden? Sammen med fagforeninger, KS og viktige aktører som Elevorganisasjonen har Skolelederforbundet vært med på å lage en strategi for rektruttering til læreryrket, som ble lansert i vinter.

Med oss i studio har vi leder i Lærerstudentene i Utdanningsforbundet Kaspara Halkjelsvik. Dessuten er påtroppende leder i Elevorganisasjonen Madelen Kloster tilbake. De forteller om prosessen og deler noen perspektiver på hvordan man kan få opp rekrutteringen til det som kan kalles verdens mest spennende yrke.

Strategien finner du her

Lytt også til disse

Lek og læring: Hvordan gikk det med seksårsreformen?

I juni ble evalueringen av seksårsreformen overlevert til kunnskapsministeren. Rapporten peker på en variert skolehverdag og stort sett fornøyde førsteklassinger. Det er imidlertid stor forskjell på bruken av lek som del av opplæringen, og debatten om fri og styrt lek raser.