Ledelse i usikre tider: Empati, trygghet og tydelighet
Hvordan kan ledere takle usikkerhet i store endringsprosesser, som strukturendringer og økonomisk ustabilitet?
Statsforvalteren har ansvar for å ivareta rettssikkerheten til blant annet elever i skolen. Når ny opplæringslov trer i kraft, vil det medføre noen endringer i statsforvalterens rolle, blant annet når det gjelder skolemiljøsaker, omtalt i kapittel 12 (tidligere kapittel 9A).
Seksjonssjef Kjersti Botnan Larsen hos Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus er opptatt av at statsforvalteren skal være en støttespiller. Hun loser oss gjennom endringene og deler noen tanker om hva den nye loven vil ha å si for samarbeidet mellom statsforvalter og skoleeier.
Lurer du på noe om den nye opplæringsloven? Da bør du sjekke ut Udirs ressursside.
Hvordan kan ledere takle usikkerhet i store endringsprosesser, som strukturendringer og økonomisk ustabilitet?
Hvordan kan vi bygge en kultur for læring og samarbeid i ledergrupper og blant ansatte i skolen? Hvordan kan vi styrke teamarbeidet, og hvordan skal vi betrakte verdiene vår skole står for?
I november satte regjeringen ned et utvalg for å utrede fellesskolens rolle i framtiden. Hva slags mandat har fellesskoleutvalget? Hvordan er det satt sammen? Og hvilken mulighet har Skolelederforbundets medlemmer til å påvirke og komme med innspill?