Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?
Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?
Hvordan opplever medarbeiderne i skolen ledernes tidsbruk, og hva skulle de ønske at de brukte tiden sin? Ønsker lærerne rammestyring, eller vil de ha en leder som er tettere på?
Professor Rudi Kirkhaug fra Norges arktiske universitet står bak rapporten «Medarbeidernes ønsker og krav til lederne». Det følger opp lederrapporten fra 2021, og inneholder flere overraskende funn. I samtale med Alf Aschim deler han sine funn.
Rapporten i sin helhet finnes på Skolelederforbundets nettside.
Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?
Vi er inne i Pride-måneden, og i den forbindelse spør vi: Hvordan kan vi bygge en kultur hvor mangfold blir en naturlig del av hverdagen? Hvordan snakker vi om minoriteter, og hvordan skaper vi rom for refleksjon, også blant ansatte og foreldre? Og hvordan tar vi eierskap til en tematikk som oppleves som krevende i et stadig hardere ordskifte?
Forskning viser at arbeidet med skolemiljø krever mye energi av skoleledere. Å bygge trygge rammer for både elever og ansatte kan være utfordrende og til tider frustrerende, og mange opplever at de ikke lykkes.