Hvordan ble Sunnfjord en skolekommune i toppklasse?
Hva kan andre kommuner lære av Sunnfjord? Hvordan har en ung kommune på få år klatret 38 plasser på Kommunebarometeret og blitt en av landets beste på skoleutvikling?
Hvordan opplever medarbeiderne i skolen ledernes tidsbruk, og hva skulle de ønske at de brukte tiden sin? Ønsker lærerne rammestyring, eller vil de ha en leder som er tettere på?
Professor Rudi Kirkhaug fra Norges arktiske universitet står bak rapporten «Medarbeidernes ønsker og krav til lederne». Det følger opp lederrapporten fra 2021, og inneholder flere overraskende funn. I samtale med Alf Aschim deler han sine funn.
Rapporten i sin helhet finnes på Skolelederforbundets nettside.
Hva kan andre kommuner lære av Sunnfjord? Hvordan har en ung kommune på få år klatret 38 plasser på Kommunebarometeret og blitt en av landets beste på skoleutvikling?
Høringsfristen for skjermbrukutvalgets rapport gikk nylig ut, og dette var en høring som engasjerte veldig mange. Frontene i debatten er steile og skyttergravene dype.
Hva er det som avgjør om en kommuner lykkes med kvalitetsutvikling eller ikke? Hvordan kan vi skape et mer effektivt og støttende læringsmiljø?