Skoleeiers ansvar: Hvordan lede ledere?

Formålet med opplæringsloven er å åpne dører mot verden og framtiden. Og det er egentlig det det handler om – å skape muligheter, gode sammenhenger og motivasjon for barn og unge, sier kommunalsjef Olaf Hella.

Han er leder på skoleeiernivå, og for ham handler ledelse av ledere om å ansvarliggjøre og bemyndiggjøre dem.

Han forteller om hvordan han jobber for å tilby gode tjenester til barn og unge i Osterøy kommune.

Lytt også til disse

Tillitsbasert ledelse, handlingsrom og kontroll

Regjeringen har innført en tillitsreform, men hva ligger egentlig i dette? Hvor går grensene mellom den tilliten vi viser og den kontrollen vi trenger? Hvordan defineres handlingsrommet vi har behov for?

Hvordan forholder vi oss til kunstig intelligens?

ChatGPT og generativ kunstig intelligens setter skolen på prøve. Hvordan kan vi som skoleledere møte utfordringene fra denne nye teknologien?Professor Eyvind Elstad har skrevet boken "Læreren møter ChatGPT", der han ser nærmere på positive og negative sider ved bruk av denne nye teknologien i skolen.