Arbeid for alle er jobb nummer én: Karriereveiledning i skolen
Om kort tid skal elever i ungdomsskolen og videregående skole velge retning for sine videre studier. For mange er dette et vanskelig livsvalg, og da er det viktig med god veiledning.
Er det slik at mange ledere i dag først og fremst produserer ledelse? Hva legger vi egentlig i begrepet ledelse, og hvor mange ledere trenger vi i Norge?
Tom Karp er forfatter av boken Lederisme. Han hevder at vi har utviklet en lederindustri av sjargong, ledermodeller og sjablongløsninger som ligger langt unna de ansattes virkelighetsoppfatning.
Om kort tid skal elever i ungdomsskolen og videregående skole velge retning for sine videre studier. For mange er dette et vanskelig livsvalg, og da er det viktig med god veiledning.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?