Hvordan ble Sunnfjord en skolekommune i toppklasse?
Hva kan andre kommuner lære av Sunnfjord? Hvordan har en ung kommune på få år klatret 38 plasser på Kommunebarometeret og blitt en av landets beste på skoleutvikling?
Mange bekymrer seg for at bruk av digitale verktøy i kulturskolen vil forringe opplæringen, kanskje til og med forflate selve kulturen. Samtidig vet vi at ny teknologi kan åpne for nye kulturuttrykk og frigi tid som læreren kan bruke på elevene.
Hvordan forholder kulturskolen seg til gaming og andre digitale kulturuttrykk? Kan kunstig intelligens bidra til å gjøre undervisningen og læringen bedre for elevene? Og hvor blir det av terpingen man må gjennom før man mestrer en kunstform?
Vi møtte styreleder for Norsk kulturskoleråd, Helga Pedersen, og kulturskolerektor Sjur Høgberg for å spørre om digitale verktøy kan gjøre kulturskolen bedre.
Hva kan andre kommuner lære av Sunnfjord? Hvordan har en ung kommune på få år klatret 38 plasser på Kommunebarometeret og blitt en av landets beste på skoleutvikling?
Høringsfristen for skjermbrukutvalgets rapport gikk nylig ut, og dette var en høring som engasjerte veldig mange. Frontene i debatten er steile og skyttergravene dype.
Hva er det som avgjør om en kommuner lykkes med kvalitetsutvikling eller ikke? Hvordan kan vi skape et mer effektivt og støttende læringsmiljø?