Arbeid for alle er jobb nummer én: Karriereveiledning i skolen
Om kort tid skal elever i ungdomsskolen og videregående skole velge retning for sine videre studier. For mange er dette et vanskelig livsvalg, og da er det viktig med god veiledning.
I sitt doktorgradsarbeid har Rikke Sundberg lest 15 årganger med Skolelederen, samt en rekke offentlige publikasjoner og dokumenter. Hun tar oss med på en historietime om skolelederrollens utvikling fra nittitallet til i dag, fra "den fremste blant likemenn til en den som løfter det kollektive".
Hva har hun lært av dette arbeidet, og hva betyr det for fremtidens skolelederrolle?
Om kort tid skal elever i ungdomsskolen og videregående skole velge retning for sine videre studier. For mange er dette et vanskelig livsvalg, og da er det viktig med god veiledning.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?