Leseglede og digitale distraksjoner: Hvordan få ungdom interessert i bøker?
Hva skal til for å vekke elevenes leseglede i en tid preget av digital distraksjon? Hvorfor er det viktig at de leser, og er vi voksne så mye bedre selv?
I sitt doktorgradsarbeid har Rikke Sundberg lest 15 årganger med Skolelederen, samt en rekke offentlige publikasjoner og dokumenter. Hun tar oss med på en historietime om skolelederrollens utvikling fra nittitallet til i dag, fra "den fremste blant likemenn til en den som løfter det kollektive".
Hva har hun lært av dette arbeidet, og hva betyr det for fremtidens skolelederrolle?
Hva skal til for å vekke elevenes leseglede i en tid preget av digital distraksjon? Hvorfor er det viktig at de leser, og er vi voksne så mye bedre selv?
Hvordan kan ledere takle usikkerhet i store endringsprosesser, som strukturendringer og økonomisk ustabilitet?
Hvordan kan vi bygge en kultur for læring og samarbeid i ledergrupper og blant ansatte i skolen? Hvordan kan vi styrke teamarbeidet, og hvordan skal vi betrakte verdiene vår skole står for?