Ledelse i usikre tider: Empati, trygghet og tydelighet
Hvordan kan ledere takle usikkerhet i store endringsprosesser, som strukturendringer og økonomisk ustabilitet?
I Hurdalsplattformen lovte regjeringen en tillitsreform, men hva betyr nå egentlig det? Er ordet tillit i ferd med å tømmes for innhold? Og trenger vi virkelig en tillitsreform?
Sammen med Paul Otto Brunstad prøver vi å komme til bunns i hva tillit egentlig er og hvilken plass en tillitsreform har i vår tillitsfulle samfunnsmodell. Vi gjør også et forsøk på å trekke en parallell mellom konkretiseringen av tillitsreformen og selve påskemysteriet.
Hvordan kan ledere takle usikkerhet i store endringsprosesser, som strukturendringer og økonomisk ustabilitet?
Hvordan kan vi bygge en kultur for læring og samarbeid i ledergrupper og blant ansatte i skolen? Hvordan kan vi styrke teamarbeidet, og hvordan skal vi betrakte verdiene vår skole står for?
I november satte regjeringen ned et utvalg for å utrede fellesskolens rolle i framtiden. Hva slags mandat har fellesskoleutvalget? Hvordan er det satt sammen? Og hvilken mulighet har Skolelederforbundets medlemmer til å påvirke og komme med innspill?