Med videre betydning

Karen Marie Løberg Furuseth er Skolelederforbundets representant i utvalget. Hun forteller mer om arbeidet og hva denne utredningen betyr for ledere i opplærings- og oppvekstsektoren.

Etter- og videreutdanningsutvalget leverte nylig fra seg NOU-en «Med videre betydning» til Kunnskapsdepartementet. I utredningen foreslår de blant annet å etablere nye karriereveier for ansatte i skolen og rydde opp i de eksisterende ordningene for etter- og videreutdanning.

Lytt også til disse

Tillitsbasert ledelse, handlingsrom og kontroll

Regjeringen har innført en tillitsreform, men hva ligger egentlig i dette? Hvor går grensene mellom den tilliten vi viser og den kontrollen vi trenger? Hvordan defineres handlingsrommet vi har behov for?

Hvordan forholder vi oss til kunstig intelligens?

ChatGPT og generativ kunstig intelligens setter skolen på prøve. Hvordan kan vi som skoleledere møte utfordringene fra denne nye teknologien?Professor Eyvind Elstad har skrevet boken "Læreren møter ChatGPT", der han ser nærmere på positive og negative sider ved bruk av denne nye teknologien i skolen.