Lederprofesjonalitet

Skolelederforbundet har gjennom flere år jobbet aktivt for å få frem betydningen av ledelse i skolen ovenfor myndigheter og ulike beslutningstagere.

Utfordringen er at selv om ledelse er på dagsorden har lederskap som fag har blitt undertrykt, samtidig som forskningen tydelig har avdekket at måten lederskapet utøves på i skoler og profesjonelle organisasjoner for øvrig, har stor betydning for om oppdraget blir løst. Vi har tenkt å gå dypere inn i denne problemstillingen gjennom et forskningsprosjekt. I denne episoden samtaler forbundsleder Stig Johannessen med Professor Rudi Kirkhaug UIT som er ansvarlig for den kommende undersøkelsen blant våre medlemmer.

Lytt også til disse

Det vi så, var et svik mot barna

Ser skolen og barnehagen de barna som trenger det mest? Tidligere barne- og familieminister og byråd for skole i Oslo, Inga Marte Thorkildsen, har nylig skrevet boken "Det vi så, var et svik mot barna". Her tar hun et oppgjør med et offentlig byråkrati og institusjoner som ikke klarer å ta vare på de barna som trenger det mest.

Hvordan forholder vi oss til kunstig intelligens?

Kunstig intelligens er ikke til å komme bort fra – fremtiden er allerede her.Morten Goodwin er en av landets fremste eksperter på kunstig intelligens. Han kommer rett fra Kulturskolens Lederkonferanse til Skolelederforbundets podkaststudio for å dele noen tanker om hvor vi er på vei, ikke minst på utdanningsfeltet.