Lederprofesjonalitet

Skolelederforbundet har gjennom flere år jobbet aktivt for å få frem betydningen av ledelse i skolen ovenfor myndigheter og ulike beslutningstagere.

Utfordringen er at selv om ledelse er på dagsorden har lederskap som fag har blitt undertrykt, samtidig som forskningen tydelig har avdekket at måten lederskapet utøves på i skoler og profesjonelle organisasjoner for øvrig, har stor betydning for om oppdraget blir løst. Vi har tenkt å gå dypere inn i denne problemstillingen gjennom et forskningsprosjekt. I denne episoden samtaler forbundsleder Stig Johannessen med Professor Rudi Kirkhaug UIT som er ansvarlig for den kommende undersøkelsen blant våre medlemmer.

Lytt også til disse

Hvordan gir vi elevene vurdering i KIs tidsalder?

Skolen skal åpne dører mot verden og fremtiden for elevene, heter det i formålsparagrafen. Men reaksjonen på kunstig intelligens har blitt å lukke øynene og forby det, sier rektor Lasse Thorvaldsen på Mysen vgs.