Kvalifisering og rangering ved UH-opptak

Hvordan fungerer opptak til UH-sektoren i dag? Kan vi tenke oss en mer oversiktlig og rettferdig ordning? I desember la opptaksutvalget frem NOU-en "Veier inn". Utredningen har fått stor oppmerksomhet og vekket debatt i flere miljøer.

Gard Tekrø Rolid er medlem i utvalget med bakgrunn fra fagskolesektoren. Han forklarer den foreslåtte modellen og utvalgets arbeid med å komme frem dit.

Lytt også til disse

Hvordan skal vi løse et stadig større samfunnsoppdrag med stadig mindre midler?

I dag er det åpen høring om kommuneproposisjonen for 2025. I likhet med KS, er Skolelederforbundet sterkt bekymret for den økonomiske situasjonen landets kommuner befinner seg i. Stadig flere av våre medlemmer melder om at de må prioritere mellom lovpålagte oppgaver og at innsparingene går ut over elever og ansatte i skolen.

Hvor mye handlingsrom har vi egentlig?

CLASS (Comparisons of Leadership Autonomy in School Districts and Schools) er et forskningsprosjekt som undersøker skolelederes opplevde og reelle handlingsrom. De har særlig sett nøye på relasjonen mellom skoleleder og skoleeier, og hvordan denne relasjonen spiller en viktig rolle i å definere ledernes handlingsrom.