Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Trond Otto Berg er rektor på kulturskolen i Stranda kommune. Han deltar blant annet i et prosjekt som tar for seg fremtidens kulturskole.
Hva trenger vi for å realisere Kulturskolen 3.0? Hvordan ser hverdagen for en kulturskoleleder ut? Og hvordan legger vi til rette for at kulturskolen skal forbli fremtidsrettet og tilby gode tjenester til kommunens innbyggere?
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?
«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?