Hvorfor har vi eksamen?

Også i 2022 har eksamen blitt avlyst. Vi benytter anledningen til å stille spørsmålet: Hva er det egentlig eksamen måler? Er det bare noe vi gjør fordi det alltid har blitt gjort? Hvilke alternativer finnes for å måle elevers kompetanse?

Bjørn Bolstad fra FIKS ved Universitetet i Oslo har i mange år jobbet med disse spørsmålene. Han er også kjent fra bloggen «En rektors bekjennelser». I samtale med Alf Aschim deler han noen av sine refleksjoner rundt vurderingsformene.

Lytt også til disse

Rosa kompetanse: Hvordan jobbe for at alle skal føle seg sett, trygge og inkluderte?

Vi er inne i Pride-måneden, og i den forbindelse spør vi: Hvordan kan vi bygge en kultur hvor mangfold blir en naturlig del av hverdagen? Hvordan snakker vi om minoriteter, og hvordan skaper vi rom for refleksjon, også blant ansatte og foreldre? Og hvordan tar vi eierskap til en tematikk som oppleves som krevende i et stadig hardere ordskifte?