Hvordan ble Sunnfjord en skolekommune i toppklasse?
Hva kan andre kommuner lære av Sunnfjord? Hvordan har en ung kommune på få år klatret 38 plasser på Kommunebarometeret og blitt en av landets beste på skoleutvikling?
Før jul la Skjermbrukutvalget frem to temanotater om barns skjermbruk i skolen og hjemme. Utvalget har sett nærmere på læring, men også på utvikling, psykisk helse og søvn for barna. Utvalget konkluderer blant annet at elevene leser lengre tekster dårligere på skjerm og at særlig elever med lave leseferdigheter opplever størst negative effekter av lesing på skjerm. Robert Steen har ledet utvalget, og han er ukens gjest.
Hva kan andre kommuner lære av Sunnfjord? Hvordan har en ung kommune på få år klatret 38 plasser på Kommunebarometeret og blitt en av landets beste på skoleutvikling?
Høringsfristen for skjermbrukutvalgets rapport gikk nylig ut, og dette var en høring som engasjerte veldig mange. Frontene i debatten er steile og skyttergravene dype.
Hva er det som avgjør om en kommuner lykkes med kvalitetsutvikling eller ikke? Hvordan kan vi skape et mer effektivt og støttende læringsmiljø?