Kan man lære matte av å bygge en båt?
Er hensikten med praktisk-estetiske fag kun å lære elevene å uttrykke seg kunstnerisk, eller kan de også tilby en alternativ inngang til teorifag?
Pandemien er over, og nå skal det avholdes eksamen for første gang på fire år. Dette er nytt for alle elevene, og det samme gjelder for mange av dem som har ansvar for gjennomføringen.
Per Kristian Larsen-Evjen er avdelingsdirektør i divisjon for læring og vurdering i Udir. Hans divisjon har ansvar for eksamen og prøver på nasjonalt nivå, så han vet godt hvilke utfordringer skolen står overfor i år.
Er hensikten med praktisk-estetiske fag kun å lære elevene å uttrykke seg kunstnerisk, eller kan de også tilby en alternativ inngang til teorifag?
Debatten om digitalisering av skolen er polarisert, men i Oslo satser man på en balansert tilnærming. Store ressurser er satt inn for å kombinere skjerm og papir, med fokus på elevenes, lærernes og foreldrenes behov.
Det er økonomiske krise i norske kommuner, og skolene blir skadelidende. Før sommeren meldte over 60% av spurte skoleledere om kutt i elevenes tilbud, og med forslaget til nasjonalbudsjett som ble lagt fram tidligere i måneden, har situasjonen bare forverret seg.