Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?
Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?
Hvordan kan vi lære barnehagebarn om bærekraft?
Gjennom prosjektet Resola forsøker de ansatte i Sande barnehage å gjøre akkurat det. Med hjelp av lokale kunstnere utforsker barna såkalte udefinerbare materialer på en kreativ og nysgjerrig måte. Underveis lærer de om materialene, hvor de kommer fra og hvordan de kan brukes.
I denne episoden deler Yvonne Standal og Gyrd Lidsheim av sine erfaringer med Resola.
Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?
Vi er inne i Pride-måneden, og i den forbindelse spør vi: Hvordan kan vi bygge en kultur hvor mangfold blir en naturlig del av hverdagen? Hvordan snakker vi om minoriteter, og hvordan skaper vi rom for refleksjon, også blant ansatte og foreldre? Og hvordan tar vi eierskap til en tematikk som oppleves som krevende i et stadig hardere ordskifte?
Forskning viser at arbeidet med skolemiljø krever mye energi av skoleledere. Å bygge trygge rammer for både elever og ansatte kan være utfordrende og til tider frustrerende, og mange opplever at de ikke lykkes.