Arbeid for alle er jobb nummer én: Karriereveiledning i skolen
Om kort tid skal elever i ungdomsskolen og videregående skole velge retning for sine videre studier. For mange er dette et vanskelig livsvalg, og da er det viktig med god veiledning.
Alle som har vært involvert i en skolesammenslåing, vet at dette er en lang og noen ganger smertefull prosess. På det som skulle bli Skien videregående skole startet de denne prosessen allerede mange år før det nye skolebygget sto ferdig.
Hvordan jobbet de med å smelte sammen de to ulike skolekulturene? Hvilke prosesser var de gjennom? Og lyktes de med å skape det store vi-et?
Hans Gøran Bjørk er avdelingsleder på skolen. Han forteller om arbeidet med å bygge en god skolekultur, som involverer både ledelse, personale og elever.
Om kort tid skal elever i ungdomsskolen og videregående skole velge retning for sine videre studier. For mange er dette et vanskelig livsvalg, og da er det viktig med god veiledning.
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?