Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?
Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?
Å lede en kunnskapsorganisasjon kan være svært utfordrende, men dertil givende hvis man gis muligheten til å arbeide med utvikling og nytenkning.
Ledernes oppdrag er å tilrettelegge å lede slike prosesser i samarbeid med det profesjonelt fellesskap på skolen. Dette fordrer et lederskap som motiverer og bygger tillit.
Hva er et godt skolelederskap som bygger tillit?
I denne podcasten drøftes tillit og tillitsreform mellom forbundsleder Stig Johannessen og Professor Jan Merok Paulsen.
Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?
Vi er inne i Pride-måneden, og i den forbindelse spør vi: Hvordan kan vi bygge en kultur hvor mangfold blir en naturlig del av hverdagen? Hvordan snakker vi om minoriteter, og hvordan skaper vi rom for refleksjon, også blant ansatte og foreldre? Og hvordan tar vi eierskap til en tematikk som oppleves som krevende i et stadig hardere ordskifte?
Forskning viser at arbeidet med skolemiljø krever mye energi av skoleledere. Å bygge trygge rammer for både elever og ansatte kan være utfordrende og til tider frustrerende, og mange opplever at de ikke lykkes.