Publisert 29.09.21 | Modolf Moen

Lederlønningene må opp

- I år har vi et tydelig mål for de lokale lønnsforhandlingene. Lederlønningene må generelt opp, sier Ingvild Aase, lokallagsleder og deltaker på Skolelederforbundets forhandlerkurs.

– I år har vi et tydelig mål for de lokale lønnsforhandlingene. Lederlønningene må generelt opp, sier Ingvild Aase, lokallagsleder og deltaker på Skolelederforbundets forhandlerkurs.

– Det å delta på tillitsvalgtopplæringen gjennom Lederskolen i Skolelederforbundet er med på å gjøre meg trygg i rollen som lokal lønnsforhandler, sier Ingvild Aase, lokallagsleder i Hammerfest kommune.

– I min kommune er det alt for tilfeldig hvilken lønn og lønnsutvikling ledere får. Skolelederforbundets prinsipp om at ledere skal tjene vesentlig mer enn de medarbeiderne de er satt til å lede, blir ikke etterlevd, tilføyer hun.

– Vi har eksempler på at rektorer på små skoler, som er alene om alle administrative oppgaver, ligger lavere lønnsmessig enn assisterende rektorer på større skoler. I tillegg ser vi eksempler på at det å ha tatt master i skoleledelse ikke har gitt uttelling. Dette er helt urimelig, sier Aase.

Relaterte artikler

Hva er nytt i ny opplæringslov?

Av juristene til Skolelederforbundet, Merete Steinsheim og Christian Lohne Aanes Den tidligere loven var 27 år gammel, og den ble i løpet av disse årene endret en rekke ganger. I snitt ble opplæringsloven endret en gang i året, og loven ble derfor fragmentarisk. Bestemmelser som naturlig hørte sammen, var fordelt på ulike kapitler.   I […]

Nyheter

Landsmøtet 2025 – Skal finne de beste kandidatene til sentralstyret

På Skolelederforbundets landsmøte i 2025 skal det velges et nytt sentralstyre. I forkant skal valgkomiteen levere sin innstilling på kandidater til styret – og den grundige prosessen har allerede startet Vi har valgt en arbeidsprosess som skal gi medlemmene mulighet til å påvirke det framtidige valget, og vi håper at det vil bidra til god […]

Nyheter
Kari Eide fra Skolelederforbundet

Elevstemmen i nedleggingens tid

Denne høsten er og har vært preget av fylkeskommunenes muligheter til å opprettholde eksisterende skoletilbud. I fylkeskommunene er det ulike årsaker til forslag til endringer i opplæringstilbudet. Manglende økonomi til å bevare tilbud som er kostnadskrevende, elevnedgang som gjør at skolesteder foreslås legges ned eller elevtall som øker og flere skoleplasser må opprettes innenfor samme økonomiske ramme som tidligere.

Nyheter