Landets viktigste ledere må bli sett og satt pris på!

Skolelederforbundet er i dag samlet til tariffkonferanse i forkant av årets sentrale tarifforhandlinger. På samlingen var forbundsleder Stig Johannessen tydelig på hva som er viktig for Skolelederforbundet.

– Kompetente og motiverte ledere er en forutsetning for å sikre gode kommunale skoler og barnehager. Landets viktigste ledere må bli sett og satt pris på! I en årrekke har stadig flere oppgaver blitt lagt til skole- og barnehagelederne. Samtidig innskrenker kommunene ressursrammene.

Han mener at vi i år trenger et lederløft:

– Lederne trenger merkantil og administrativ støtte, ressurser til å styrke laget rundt barn og unge, gode arbeidsvilkår og en lønn som gjenspeiler ansvaret, kompleksiteten og kompetansekravene som ligger til stillingen.

Bekymret for rekrutteringen

Mange kommuner har store utfordringer med å finne kvalifiserte søkere til lederstillinger i oppvekst- og utdanningssektoren. Det får lederen av Skolelederforbundet til å være tydelig på at tiltak må iverksettes.

– Forskning viser at over 50 prosent av mellomlederne ikke ønsker å bli ledere. Hovedårsaken er arbeidsbelastning og oppgaveomfang, men også lønn spiller en viktig rolle. Slik det er nå, går utviklingen i retning av voksende oppdragsmengde, uklare betingelser, utflytende arbeidstid og stadig økende press. Alle de tingene som gjør det vanskelig å finne søkere til stillingene. Dette kan ikke fortsette.

Må løse «alle» oppgavene

Ledere innen skole og barnehage har mange arbeidsoppgaver, og oppgaveomfanget øker stadig. Forventninger til at ledere skal løse «alle» oppgavene i skolen eller barnehagen, gjør at mange ledere ikke har tid til å jobbe med det de selv og medarbeiderne ønsker at de skal bruke er tid til: pedagogisk utviklingsarbeid og ledelse.

Under konferansen kom Johannessen med klare forventinger til kommunene:

– Kommunene må gi lederne i oppvekstsektoren handlingsrom til å utøve godt lederskap. De må være støttespillere til barnehager og skoler. Vårt samfunnsoppdrag er stort – og vi må løse det sammen. Utfordringene vi nå står overfor, stiller store krav. Derfor krever Skolelederforbundet at ledere i skoler og barnehager får en lønnsmessig uttelling som gjenspeiler kompleksiteten, ansvaret og kravene til lederjobbene, avslutter Johannessen.

 

 

Relaterte artikler

Hvordan kan vi forstå og utvikle gode lederteam?

Teamorganisering har blitt vanligere i skolen, og i arbeidslivet generelt, de siste 30 årene. I skolen finner vi både lærerteam og lederteam og mange elever arbeider også i grupper i perioder. I denne teksten skriver jeg om lederteam, men innholdet i teksten har også gyldighet for team som ikke består av ledere. Jeg har skrevet fyldigere om dette temaet i boka Profesjonsfellesskap i praksis. Hva er det og hvordan kan vi utvikle det?

Nyheter

LÆRER BARNEHAGER Å TA IMOT FAMILIER MED FLYKTNINGEBAKGRUNN

Med sterke opplevelser fra Gaza lærer barnepsykolog Katrin Glatz Brubakk bort hva barn som har flyktet, trenger aller mest. Mange barnehageansatte etterlyser nemlig mer kompetanse til å ta imot familier med flyktningbakgrunn.

Nyheter | Fagartikler
Dorothea Blix i episode 508 av Viktigste Leder

Podkast: Fremtidens kompetansebehov – Hva vil det si å være studieforberedt?

I en tid der utviklingen går utrolig fort, er det ikke gitt hva slags yrker vi kommer til å trenge i fremtiden. Hvilken kompetanse trenger samfunnet, hva trenger ungdommene, og hvordan skal utdanningen foregå?

Nyheter