Forhandlere i podkasten Viktigste Leder

I podkasten Viktigste Leder retter vi søkelyset mot lokale forhandlinger og forhandlerrollen. Her finner du alle episodene.

De fleste fylker er ferdige med de lønnspolitiske drøftingsmøtene, men hva er viktig å tenke på fremover? Hva skal man prioritere? Hvordan legge en god forhandlingsstrategi? Og hvordan forklarer man de endelige resultatet til medlemmene?

Kenneth Skårn fra Ålesund har lang erfaring som forhandler i Skolelederforbundet. Han deler av sine erfaringer fra arbeidet de hovedtillitsvalgte gjør.

Når sevja stiger, stiger også blodtrykket til Skolelederforbundets forhandlere. I mange kommuner begynner de lokale forhandlingene allerede nå, og hvordan forholder man seg til disse forhandlingene – som forhandler og som medlem?

Trond Otto Berg har mange års erfaring som forhandlingsleder i Møre og Romsdal. Han deler noen erfaringer og kommer med noen behind the scenes-tips for nye og erfarne forhandlere.

Det er vår i lufta og det betyr tid for forhandlinger. I denne episoden hører vi to erfarne forhandlere samtale om spillet i og utenfor forhandlingsrommet. Hva skal til for å bli en god forhandler? Hva er de viktigste redskapene en forhandler har? Hvordan jobbes det i et oppgjør?

Forbundsleder Stig Johannessen og Skolelederforbundets forhandlingsleder Hilde Pettersen forteller litt om oppspillet til forhandlingene etter et spesielt år i arbeidslivet i Norge.

Relaterte artikler

Afp-webinar med Stein-Inge Abelvik fra Parat

Webinar: Kort innføring i AFP

Avtalefestet pensjon (AFP) er en tidligpensjonsordning som gir arbeidstakere muligheten til å gå av med pensjon før fylte 67 år. I januar 2025 ble det innført flere endringer i denne ordningen. Lurer du på hva som er de viktigste? Bli med på gratis webinar.

Nyheter

Temasamling: Hva gjør det med skoleleder å stå i konflikter?

Skolelederforbundet i Kristiansand inviterer til temasamling torsdag 20. mars, klokka 18:00 – 20:00.

Nyheter

Interkommunalt samarbeid er veien til bedre digital kompetanse i skolen

I forrige uke var vi invitert av KS til lanseringen av arbeidet med DPIA for Google Workspace for Education. Her har KS i samarbeid med flere norske kommuner jobbet frem et rammeverk for vurdering og implementering av verktøy fra denne «giganten». Kunnskapsdepartementet har bidratt i arbeidet, og løfter i sin innledning at dette er et svar på føringene gitt i Strategi for digital kompetanse i barnehage og skole, som KD og KS lanserte for ett år siden.

Nyheter
Gå til artikkeloversikt