For første gang er alle partienes stortingsgrupper ledet av kvinner
f.v. Lan Marie Nguyen Berg (MDG), Olaug Bollestad (KrF), Kirsti Bergstø (SV), Sylvi Listhaug (FrP), Rigmor Aasrud (A), Erna Solberg (H), Marit Arnstad (Sp), Guri Melby (V), Marie Sneve Martinussen (R) og Irene Ojala (PF). Foto: Peter Mydske/Stortinget

For første gang er alle partienes stortingsgrupper ledet av kvinner

I anledning kvinnedagen 8. mars ble det denne uka tatt et nytt, offisielt bilde av alle de parlamentariske lederne. For første gang er alle kvinner.

Denne uka møttes alle de parlamentariske lederne på Stortinget for å la seg avbilde i anledning kvinnedagen 8. mars. En parlamentarisk leder er den øverste lederen for de ulike stortingsgruppene.

Siden i fjor sommer har alle de parlamentariske lederne vært kvinner.

– Det er historisk at samtlige parlamentariske ledere på Stortinget er kvinner. Det er stas å få oppleve det i denne perioden. Samtidig er det på sin plass å minne om alle de hardtarbeidende kvinnene som har tatt og krevd sin plass i politikken, som har gjort rommet for oss som kom etter større, sier parlamentarisk leder i Arbeiderpartiet, Rigmor Aasrud.

– Det er viktig med kvinner i alle rom der beslutninger tas. Vi bringer alle med oss ulike opplevelser og perspektiver, og for meg er det viktig at det også gir seg utslag i prioriteringer. Et tema jeg mener det er på høy tid at prioriteres høyere, og som jeg ønsker å løfte i forbindelse med årets markering av kvinnedagen, er kvinnehelse. Altfor mange kvinner får fremdeles både feil og for dårlig behandling når de er syke, sier parlamentarisk leder i Høyre, Erna Solberg.

8. mars markeres årlig over hele verden som kvinnedagen, og har siden det internasjonale kvinneåret i 1975 vært markert som en FN-dag.

(Pressemelding fra Stortinget)