YS: – Forventer et godt lønnsoppgjør med betydelig reallønnsvekst
– Vi har en klar forventning om et godt lønnsoppgjør for våre medlemmer i Oslo kommune, med fortsatt reallønnsvekst, sier leder for YS i Oslo kommune, Mona Bjørnstad.
Fredag startet lønnsoppgjøret for ansatte i Oslo kommune. Leder for YS Kommune Oslo, Mona Bjørnstad, krever betydelig reallønnsvekst for medlemmene. Foto: Siv M. Bjelland
Fredag 25. april overleverte leder for YS Kommune i Oslo, Mona Bjørnstad, kravene i årets mellomoppgjør på vegne av YS og medlemmene i Oslo kommune.
Skolelederforbundets forventninger til mellomoppgjøret:
– Etter flere år med reallønnsnedgang, ble fjorårets resultat et steg i riktig retning. Med fortsatt både høye matvarepriser og høy rente, trenger vi nok et godt oppgjør i Oslo kommune, sier Bjørnstad.
YS kommune Oslo krever blant annet:
Betydelig reallønnsvekst for medlemmene.
Kompetanse og utdanning må gi lønnsmessig uttelling.
Fagarbeidere og ansatte med treårig høyskole må prioriteres.
Årets oppgjør er et såkalt mellomoppgjør. Det betyr at det i første rekke skal forhandles om lønn.
Lønn er viktig for rekruttering
YS i Oslo kommune er spesielt opptatt av at fagarbeidergruppene og arbeidstakere med 3-årig høyskoleutdanning tilgodeses i årets oppgjør.
– I en tid med stor økonomisk usikkerhet er det viktig at lønns- og arbeidsvilkårene er attraktive for å rekruttere og beholde fagarbeidere og høyskoleutdannede, som Oslo kommune vil ha stort behov for i framtida, sier Bjørnstad.
Frist 30. april
Partene i oppgjøret i Oslo kommune har frist fram til 30. april klokken 24.00 med å komme til et resultat.
Fakta om YS Kommune Oslo
Oslo kommune er en av landets største arbeidsplasser og er et eget tariffområde.
YS Kommune Oslo (YS-K Oslo) representerer YS-forbundene Delta, Skolelederforbundet og Parat, som alle har medlemmer i Oslo kommune.
Medlemmene arbeider i hele spekteret av kommunens forvaltning og tjenesteyting.
Relaterte artikler
Møt lederen: Lars Kvendbø
Lederen i Trøndelag fylkeslag inspireres av fellesskapet, engasjementet og samholdet i forbundet. Hos dem jobber de med å styrke kommunikasjonen mellom lokallagene og fylkesstyret og utvikle organisasjonen i en enda mer profesjonell retning.
For ein del år tilbake hadde me besøk av professor Gordon Stobart, i regionen min. Me deltok i satsinga «Vurdering for læring» og han hadde fagdag for lærarane våre.
Når systemet henger sammen – erfaringer fra Austrheim
Ved Årås skule i Austrheim har kommunen, skolen, PPT og IMTEC arbeidet tett over tid for å styrke kvaliteten i det ordinære opplæringstilbudet. Erfaringene viser hva som skjer når systemet rundt elevene faktisk henger sammen, og hva som skal til for å få det til.