YS: – Forventer et godt lønnsoppgjør med betydelig reallønnsvekst
– Vi har en klar forventning om et godt lønnsoppgjør for våre medlemmer i Oslo kommune, med fortsatt reallønnsvekst, sier leder for YS i Oslo kommune, Mona Bjørnstad.
Fredag startet lønnsoppgjøret for ansatte i Oslo kommune. Leder for YS Kommune Oslo, Mona Bjørnstad, krever betydelig reallønnsvekst for medlemmene. Foto: Siv M. Bjelland
Fredag 25. april overleverte leder for YS Kommune i Oslo, Mona Bjørnstad, kravene i årets mellomoppgjør på vegne av YS og medlemmene i Oslo kommune.
Skolelederforbundets forventninger til mellomoppgjøret:
– Etter flere år med reallønnsnedgang, ble fjorårets resultat et steg i riktig retning. Med fortsatt både høye matvarepriser og høy rente, trenger vi nok et godt oppgjør i Oslo kommune, sier Bjørnstad.
YS kommune Oslo krever blant annet:
Betydelig reallønnsvekst for medlemmene.
Kompetanse og utdanning må gi lønnsmessig uttelling.
Fagarbeidere og ansatte med treårig høyskole må prioriteres.
Årets oppgjør er et såkalt mellomoppgjør. Det betyr at det i første rekke skal forhandles om lønn.
Lønn er viktig for rekruttering
YS i Oslo kommune er spesielt opptatt av at fagarbeidergruppene og arbeidstakere med 3-årig høyskoleutdanning tilgodeses i årets oppgjør.
– I en tid med stor økonomisk usikkerhet er det viktig at lønns- og arbeidsvilkårene er attraktive for å rekruttere og beholde fagarbeidere og høyskoleutdannede, som Oslo kommune vil ha stort behov for i framtida, sier Bjørnstad.
Frist 30. april
Partene i oppgjøret i Oslo kommune har frist fram til 30. april klokken 24.00 med å komme til et resultat.
Fakta om YS Kommune Oslo
Oslo kommune er en av landets største arbeidsplasser og er et eget tariffområde.
YS Kommune Oslo (YS-K Oslo) representerer YS-forbundene Delta, Skolelederforbundet og Parat, som alle har medlemmer i Oslo kommune.
Medlemmene arbeider i hele spekteret av kommunens forvaltning og tjenesteyting.
Relaterte artikler
Hvordan kan vi forstå og utvikle gode lederteam?
Teamorganisering har blitt vanligere i skolen, og i arbeidslivet generelt, de siste 30 årene. I skolen finner vi både lærerteam og lederteam og mange elever arbeider også i grupper i perioder. I denne teksten skriver jeg om lederteam, men innholdet i teksten har også gyldighet for team som ikke består av ledere. Jeg har skrevet fyldigere om dette temaet i boka Profesjonsfellesskap i praksis. Hva er det og hvordan kan vi utvikle det?
LÆRER BARNEHAGER Å TA IMOT FAMILIER MED FLYKTNINGEBAKGRUNN
Med sterke opplevelser fra Gaza lærer barnepsykolog Katrin Glatz Brubakk bort hva barn som har flyktet, trenger aller mest. Mange barnehageansatte etterlyser nemlig mer kompetanse til å ta imot familier med flyktningbakgrunn.
Podkast: Fremtidens kompetansebehov – Hva vil det si å være studieforberedt?
I en tid der utviklingen går utrolig fort, er det ikke gitt hva slags yrker vi kommer til å trenge i fremtiden. Hvilken kompetanse trenger samfunnet, hva trenger ungdommene, og hvordan skal utdanningen foregå?