Viktigste leder 2021 – Presentasjoner fra foredragene
Publisert 30.09.21 | Ole Alvik

Viktigste leder 2021 – Presentasjoner fra foredragene

Her finner du presentasjoner fra foredragene som ble holdt på Skolelederforbundets konferanse #Viktigste leder 2021.

Temaet for konferansen var “Skoler som lærer kollektivt – lærende fellesskap gjennom tillitsbasert ledelse”. Konferansen bød på mange interessante foredrag og fikk svært god evaluering fra deltakerne. Presentasjonene finner du i lenkene under:

Professor Sølvi Mausethagen redegjorde for fremveksten av nye lederroller i skolen og diskuterte i hvilken grad etablering av nye roller kan bety nye vilkår for skoleutvikling.

Sølvi Mausethagen er professor ved OsloMet. (Foto: Ole Alvik)

Professor Øystein Gilje fortalte om hvilke grep ledere bør gjøre for å realisere fagfornyelsens ideer i en digital skolehverdag.

Øystein Gilje er professor ved Institutt for utdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. (Foto: Ole Alvik).

PhD-stipendiat Hilde Forfang tok utgangspunkt i sitt doktorgradsarbeid og fortalte om hvordan skoleledere i små kommuner sammen har etablert strukturer for utvikling, kompetanseheving og kollektiv læring.

Hilde Forfang er PhD-stipendiat ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen i Innlandet. (Foto: Ole Alvik)

Mobbeombud i Oslo, Kjerstin Owren, ga en reiseguide til kapittel 9A i et engasjerende foredrag.

Kjerstin Owren er mobbeombud i Oslo. (Foto: Ole Alvik)

Professor Tine S. Prøitz så nærmere på skolelederen som endringsagent og reformator i Kunnskapsløftet og Fagfornyelsen.

Tine S. Prøitz er professor ved Institutt for økonomi, historie og samfunnsvitenskap ved USN. (Foto: Ole Alvik)

Professor Jan Merok Paulsen foreleste om lærende fellesskap gjennom tillitsbasert ledelse.

Jan Merok Paulsen (Foto: Ole Alvik)