Viktigste leder 2021 – Presentasjoner fra foredragene
Publisert 30.09.21 | Ole Alvik

Viktigste leder 2021 – Presentasjoner fra foredragene

Her finner du presentasjoner fra foredragene som ble holdt på Skolelederforbundets konferanse #Viktigste leder 2021.

Temaet for konferansen var “Skoler som lærer kollektivt – lærende fellesskap gjennom tillitsbasert ledelse”. Konferansen bød på mange interessante foredrag og fikk svært god evaluering fra deltakerne. Presentasjonene finner du i lenkene under:

Professor Sølvi Mausethagen redegjorde for fremveksten av nye lederroller i skolen og diskuterte i hvilken grad etablering av nye roller kan bety nye vilkår for skoleutvikling.

Sølvi Mausethagen er professor ved OsloMet. (Foto: Ole Alvik)

Professor Øystein Gilje fortalte om hvilke grep ledere bør gjøre for å realisere fagfornyelsens ideer i en digital skolehverdag.

Øystein Gilje er professor ved Institutt for utdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. (Foto: Ole Alvik).

PhD-stipendiat Hilde Forfang tok utgangspunkt i sitt doktorgradsarbeid og fortalte om hvordan skoleledere i små kommuner sammen har etablert strukturer for utvikling, kompetanseheving og kollektiv læring.

Hilde Forfang er PhD-stipendiat ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen i Innlandet. (Foto: Ole Alvik)

Mobbeombud i Oslo, Kjerstin Owren, ga en reiseguide til kapittel 9A i et engasjerende foredrag.

Kjerstin Owren er mobbeombud i Oslo. (Foto: Ole Alvik)

Professor Tine S. Prøitz så nærmere på skolelederen som endringsagent og reformator i Kunnskapsløftet og Fagfornyelsen. 

Tine S. Prøitz er professor ved Institutt for økonomi, historie og samfunnsvitenskap ved USN. (Foto: Ole Alvik)

Professor Jan Merok Paulsen foreleste om lærende fellesskap gjennom tillitsbasert ledelse.

Jan Merok Paulsen (Foto: Ole Alvik)

 

Relaterte artikler

Per Oskar Stai fra fra Ridabu skole

Podkast: Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter

I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.

Nyheter

Forsiktig optimist – Nå må vi fortsette jobben, sammen!

Elevundersøkelsen som ble offentliggjort i dag viser at de fleste elevene har det bra på skolen. Nesten 9 av 10 elever i vg1, og i over 8 av 10 elever på 7. og 10. trinn, svarer at de trives godt på skolen. Det er et viktig utgangspunkt, men fortsatt blir for mange barn og unge mobbet og føler på utenforskap. Vi ser at mye av mobbingen og utestengingen foregår digitalt. Det er brutalt og vondt.Men det er en glede at mobbetallene går ned. Vi håper at pilen har snudd og at vi sammen vil bidra til å stoppe mobbingen

Nyheter

Framtidens fellesskole – betydningen av godt lederskap

I november 2024 tok den norske regjeringen initiativ til å opprette et offentlig utvalg for å vurdere skolens rolle og betydning i samfunnet. Mandatet til utvalget er å undersøke hvilke forventninger og behov samfunnet har til skolen i møte med nye utviklingstrekk og utfordringer som kan true fellesskolens fundament. Målet er å skape en bred diskusjon og gi en tydelig forståelse av hvordan skolen kan opprettholde sitt samfunnsmandat samtidig som den tilpasser seg fremtiden.

Nyheter