Utdanningsetaten rammes av streik hvis YS Kommune Oslo og Oslo kommune ikke blir enige hos Riksmekleren innen fristen natt til 24. mai.
Skolelederforbundet har i dag meldt plassfratredelse for åtte medlemmer i Utdanningsetaten. I tillegg Delta har sagt at de vil ta ut 31 medlemmer i Utdanningsetaten, Kulturetaten, Utviklings- og kompetanseetaten og Oslobygg KF, mens Parat vil ta ut ti medlemmer i Bymiljøetaten.
YS Kommune Oslo har varslet plassfratredelse for i alt 49 medlemmer med virkning fra arbeidstidens begynnelse 24. mai.
– Vi går inn i meklingen med mål om å oppnå enighet, men hvis det ikke lykkes blir det streik, sier forhandlingsleder i YS Kommune Oslo, Mona Bjørnstad.
Kjøpekraften til medlemmene må økes
YS Kommune Oslo krever økt kjøpekraft.
– Nå er det viktig at våre medlemmer får betalt for innsatsen de legger ned hver eneste dag. De skal ha mer igjen når de viktigste utgiftene er betalt, sier Bjørnstad.
Medlemmene fikk mindre å rutte med i 2021 fordi prisveksten ble høyere enn lønnsveksten. Samtidig har lønnsutviklingen i kommunesektoren vært vesentlig lavere enn i industrien de to siste årene.
– Noe av dette må vi få igjen i år. I år er det våre medlemmer, hverdagsheltenes tur, uttalte Mona Bjørnstad ved kravoverleveringen 20. april.
Hvis partene i Oslo Kommune ikke er enige innen meklingsfristen 23. mai kl 24.00 blir det streik fra arbeidstidens begynnelse tirsdag 24. mai.
YS Oslo Kommune er en sammenslutning av Skolelederforbundet, Delta og Parat.
Relaterte artikler
Tre dyktige ledere er nominert til Viktigste Leder-pris
De tre nominerte er valgt ut blant mange gode kandidater fra barnehage, SFO/AKS og skole. Alle de tre beskrives av de som har nominert de som tydelige og løsningsorienterte ledere som viser godt lederskap gjennom å være inkluderende, omsorgsfulle og trygge.
Klasserommets praksisformer 20 år etter, heter sluttrapporten for evalueringen av seksårsreformen som ble overlevert regjeringen tirsdag 18.juni. Rapporten viser at de fleste førsteklassingene trives i skolen og at klasserommet er preget av varierte arbeidsformer og elevaktiv læring. Skolene vektlegger vennskap og inkludering, men det er stor variasjon i hvor mye barna får leke. Det er […]
Felles nordisk plattform for utvikling av skoleledelse
Da de nordiske skolelederforbundene møttes på Nordisk skolelederforum (NSF) i mars i år, ble organisasjonene enige om en felles plattform for faglig utvikling av skoleledere i Norden. I oppropet vektlegges behovet for bedre arbeidsforhold og kontinuerlig kompetanseheving for skoleledere. Målet er å styrke samfunnets evne til å tilby en skole som ruster elevene for dagens […]