
Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?
Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?
Skolelederforbundet ønsker regjeringens Oppvekstmelding velkommen og støtter målet om at alle barn og unge i Norge skal ha like muligheter – uansett bakgrunn. Vi er positive til at meldingen har et bredt, sektorovergripende og forebyggende perspektiv og at barns og unges beste settes i sentrum.
– Skolelederforbundet er glad for at regjeringen med denne meldingen velger å se barnets liv i en helhet, og vi er enige i at dette må til for å sikre alle barn en trygg og godt liv. Vi vil bidra til videre arbeid med meldingen, og jobbe aktivt for at denne blir sett i sammenheng med andre utredninger for å sikre helhet, sammenheng og forutsigbarhet for oss som leder arbeidet med oppvekst, opplæring og utdanning. Sier forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen.
En avgjørende nøkkel for å lykkes med meldingens mål er å sikre at vi har:
Flere forskningsrapporter og utredninger har vist at kompetanse og kapasitet er de største utfordringene for et godt tilbud i oppvekstsektoren. Dette gjelder både i støttesystemene, i ledelse og blant ansatte som jobber direkte med barn og unge.
Skolelederforbundet mener at dette må være et grunnleggende premiss for oppfølgingen av meldingen.
Arbeid og økonomisk trygghet
Vi støtter meldingens vektlegging av økonomisk trygghet som grunnlag for barns muligheter.
Barn som vokser opp i lavinntektsfamilier har større risiko for utenforskap. Universelle, inkluderende og kvalitetssterke tilbud i barnehage, skole, SFO og fritid er avgjørende for å motvirke disse forskjellene.
Gratis kjernetid i barnehage og SFO er et viktig tiltak, men det må kombineres med bemanning og kompetanse som sikrer at kvaliteten opprettholdes.
En god start på livet
Vi støtter en forsterket innsats i de tidlige barneårene. Barnehagen er en nøkkelarena som må ha tilstrekkelig bemanning, kompetanse og handlingsrom. Skolelederforbundet advarer mot å gjøre «systematisk lekbasert læring» til en ensrettende metode.
Overgangen fra barnehage til skole må styrkes. Dette krever at ledelse og profesjonelle fellesskap prioriteres, og at det legges til rette for kompetanseutvikling og systematisk samarbeid mellom barnehage og skole.
Like muligheter gjennom utdanningsløpet, på fritidsarenaer og inn i arbeidslivet
Inkludering og kvalitet i SFO er avgjørende. Vi støtter gratis kjernetid som inkluderende tiltak, men har advart mot at manglende bemanningsnorm, svak heltidskultur og manglende kompetansekrav kan svekke kvaliteten.
Vi støtter forslag om at SFO-leder ikke inngår i grunnbemanningen og at det utvikles en differensiert bemanningsnorm. SFO må være en arena hvor barn opplever trygghet, fellesskap og mestring — ikke bare oppbevaring.
Samtidig ser vi at ansatte i SFO i for liten grad inkluderes i skolens kompetanseplaner og utviklingsarbeid. Vi mener at helhet og sammenheng i barns hverdag må styrkes gjennom felles kompetanseutvikling.
Vi støtter videre styrking av fritidsarenaer, et mer praktisk utdanningsløp og tiltak som styrker arbeidslivstilknytning. Samtidig må elevens stemme og medvirkning være sentral i utformingen av tiltak.
– Kun ved solid innsats på de små barna, vil vi kunne innfri regjeringens intensjoner med denne meldingen. Oppvekstsektoren må styrkes og gi attraktive arbeidsplasser for det tverrfaglige, kompetente laget som skal bygge vår fremtid. Sier nestleder i Skolelederforbundet Mona Søbyskogen.
Styrke laget rundt barn og unge
Dette er en av meldingens viktigste ambisjoner. Skolelederforbundet har lenge etterlyst et sterkt tverrfaglig lag rundt skole og barnehage.
For å lykkes må vi ta på alvor det som forskning og praksisfeltet peker på: kompetanse og kapasitet er den største flaskehalsen.
Vi ser store variasjoner i kvalitet og tilgjengelighet på støttesystemene rundt barn og unge. Mange ledere opplever at de mangler både kapasitet og riktig kompetanse i støtteapparatet.
Dette må løses gjennom:
I tillegg understreker vi behovet for at ansatte i SFO inkluderes i skolens kompetanseutvikling, slik at tilbudet rundt barna fremstår helhetlig.
Mer kunnskap og samarbeid
Vi støtter sterkere satsing på kunnskapsbasert praksis, bedre datagrunnlag og erfaringsdeling.
Men dette må også følges opp med systematisk kompetanseutvikling og kapasitetsbygging i hele sektoren.
Det er ikke nok med flere tiltak. Vi trenger ansatte med rett kompetanse, i tilstrekkelig antall, og vi trenger ledere som har mulighet til å utvikle kvalitet lokalt.
Vi støtter videre arbeid for bedre tverrsektorielt samarbeid, men understreker at dette må baseres på god systemforståelse og tillitsbasert ledelse.
Skolelederforbundet mener at skole- og barnehageledere må gis tid, rom og kompetanse til å lede dette samarbeidet på lokalt nivå.
Avslutning
Skolelederforbundet støtter ambisjonene i Oppvekstmeldingen. For å lykkes, må innsatsen følges opp med:
Vi ser frem til å bidra aktivt i det videre arbeidet med mål om at alle barn og unge opplever trygghet, mestring, fellesskap og tro på fremtiden.
I Meld. St. 28 (2024–2025) Tro på framtida – uansett bakgrunn (Oppvekstmeldinga) presenterer regjeringen den samlede innsatsen for at barn og unge skal få like muligheter for en trygg oppvekst, og til å utvikle seg, lære, mestre og skape grunnlaget for et godt liv for seg og sine familier.
Her finner du meldingen:
Meld. St. 28 (2024–2025) – regjeringen.no