Utdanningsdirektoratet vurderer lederutdanninger og arbeidssituasjon for ledere i barnehage og skole

Kunnskapsdepartementet har gitt Utdanningsdirektoratet i oppdrag å vurdere videreutvikling av dagens lederutdanninger for barnehage og skole, samt å utrede ledernes arbeidssituasjon. Dette er et viktig skritt for å styrke kompetansen og arbeidsvilkårene for ledere i utdanningssektoren mener Skolelederforbundet.

Foto: Utdanningsdirektoratet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skolelederforbundet er svært fornøyd.

– Dette har vi jobbet for lenge, sier forbundsleder Stig Johannessen.

Johannessen understreker viktigheten av å klargjøre omfanget av lederrollen og videreutvikle kompetansetilbudet til ledere.

Forbundsleder Stig Johannessen
Dette har vi jobbet for lenge, sier en fornøyd forbundsleder, Stig Johannessen

 

 

 

 

 

 

 

-Skolelederforbundet har over tid pekt på behovet for å styrke etter- og videreutdannings mulighetene for ledere i barnehage og skole. Forbundet er fornøyd med at Utdanningsdirektoratet nå gjør et arbeid for å klargjøre omfanget av det å være ledere og at det videreutvikles kompetansetilbud til ledere i skole og barnehage, sier forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen.

-Vi ser frem til å bidra i arbeidet med å klargjøre ledernes arbeidssituasjon og behov, slik at utdanningene for ledere blir bedre og at alle får mulighet for å delta. Dette vil bidra til å styrke ledernes kompetanse og støtte dem i deres lederroller. Vi trenger nå et sterkt fokus på å rekruttere og beholde de viktigste lederne vi har, understreker Johannessen.

Undersøkelser som Skolelederforbundet har gjennomført viser at ledere i barnehage og skole ikke får den støtte de trenger og den viser at om lag halvparten av alle kommuner ikke har en skolepolitikk. Ledere blir for ofte stående alene uten den støtten de trenger.

-Barnehage- og skoleledelse er en av de viktigste, men også vanskeligste lederfunksjonene i samfunnet. Vi vet at god ledelse er avgjørende for barns trivsel, læring og motivasjon. Mange søker ikke på lederstillinger i skole og barnehage, mange ledere slutter for tidlig eller søker seg over til lederstillinger i andre sektorer, sier en engasjert Stig Johannessen

Skolelederforbundet har lenge krevd at ledere i barnehage og skole, på lik linje som andre ansatte i skole og barnehage, får finansiert kompetanseutvikling.

-Vi er glade for at utredningen gjennomføres raskt, det viser at regjeringen mener alvor. Dette betyr at som betyr at det er mulig å implementere en ny bedre finansieringsmodell for ledere alt fra 2026. Sier forbundslederen

Johannessen understreker at det må settes av midler slik at ledere i barnehage og skole kan sikres kompetanseutvikling på samme vilkår som lærere og andre i oppvekstsektoren.

Det må settes av midler slik at ledere i barnehage og skole kan sikres kompetanseutvikling. Ambisjonene er tydelige, samtidig er det avgjørende at det følges opp med rammer og tilstrekkelige ressurser, slik at de viktigste lederne faktisk får mulighet til å delta . Dette er et viktig tiltak for å stoppe lederflukten, sier Stig Johannesen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kunnskapsdepartementets oppdrag til Utdanningsdirektoratet:

Utdanningsdirektoratet skal vurdere videreutvikling av dagens lederutdanninger for barnehage og skole og å utrede ledernes arbeidssituasjon i barnehage og skole og videreutvikle et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling for alle ansatte i, grunnskole, SFO og videregående opplæring,

-Udir får i oppdrag å vurdere videreutvikling av dagens lederutdanninger for barnehage og skole

-Udir får i oppdrag å utrede ledernes arbeidssituasjon i barnehage og skole, og vurdere hvordan vi fra nasjonalt nivå kan styrke deres muligheter til å drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid.

Frist:

Del 1: 1.november 2025

Del 2: 1 mars 2026

 

 Fra oppdragsbrevet:   

Både NOU 2022: 13 (helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling), NOU 2023: 27

(kvalitetsutviklingsutvalget) og Meld. St. 34 (2024 – 2025) En mer praktisk skole understreker

behovet for god ledelse på alle nivåer for å realisere barnehagens og skolens mandat. Ledere

som målgruppe var ikke en del av utvalgets mandat for kompetanse- og karriereutvikling, og

Utdanningsdirektoratet fikk derfor et eget oppdrag (2024-003) om videreføring og

videreutvikling av lederutdanning for barnehage og grunnskole, som de leverte svar på til KD i

juni 2024. Forskning på dagens tilbud om lederutdanninger og tilbakemeldingene fra sektor

beskriver at dette er gode og relevante tilbud for kompetanseutvikling. Partene i sektor har

imidlertid gitt uttrykk for at lederne har behov for kompetanseutvikling utover dagens tilbud.

Mange peker også på behovet for styrket kompetansen i kommunene som barnehage- og

skoleeiere.

I Meld. St. 34 (2024 – 2025) En mer praktisk skole varsler regjeringen at de vil sette i gang et

arbeid som skal se nærmere på skoleledernes arbeidssituasjon, og komme med forslag til

hvordan vi kan styrke deres muligheter til å drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid.

Arbeidet skal bygge på tidligere evalueringer og forskning på kompetansebehov for ledere i

barnehage og skole, og de kommende rapportene fra TALIS 2024 (resultater i nov 2025) og

Spørsmål til Barnehage- og Skole-Norge 2025 (kommer januar 2026). Rammene for å drive

kvalitetsarbeid i barnehage og skole bør ses i sammenheng, derfor omfatter oppdraget også

en vurdering av arbeidssituasjonen for ledere i barnehagen.

Ved å se videreutdanningene for ledere i barnehage og skole i sammenheng, kan Udir

identifisere felles kompetansebehov og videreutvikling av felles tilbud. Det vil også være

nyttig å se kompetansebehovene i lys av tverrsektorielle kompetansebehov og

kompetansebehov hos eiere.

 

Beskrivelse av oppdraget:

1.Departementet ber Udir om å vurdere hvordan dagens kompetansetilbud til ledere i

barnehage og skole kan videreutvikles, som en oppfølging av tilrådingene direktoratet

leverte gjennom oppdrag 2024 – 003 i juni 2024. I denne sammenheng er det også

behov for vurdering av hvilke konsekvenser det vil ha å endre forvaltningen av

lederutdanningene i tråd med de prinsipper som ligger til grunn for forvaltningen av

øvrige videreutdanninger.

Frist 1.november 2025

2. Departementet ber Udir utrede arbeidssituasjonen til ledere i barnehage og skole og

samhandlingen med lokal administrasjon hos barnehage- og skoleeiere. Med dette

som utgangspunkt skal Udir komme med forslag til hvordan vi fra nasjonalt nivå kan

styrke deres muligheter til å drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid. Arbeidet må

også vurderes i lys av mål og prinsipper for helhetlig system for kompetanse- og

karriereutvikling i barnehage og skole, utviklingen av nytt kvalitetsutviklingssystem for

skole, og arbeidet som pågår med å utvikle mer tverrfaglige og tverretatlige tiltak i

oppvekstsektoren. Utvikling av tiltak for mer helhetlig kommunal ledelse/ledelse på

eiernivå er dermed også et viktig perspektiv i dette arbeidet.

Frist 1.mars 2026

Eventuelle andre føringer for hvordan oppdraget skal utføres:

Udir skal involvere partene og andre sentrale aktører i sektorene som kan bidra med

kunnskap og erfaringer knyttet til forventninger og krav til dagens ledere. Det bør også

tilstrebes å samle et bredt kunnskapsgrunnlag.

Relaterte artikler

Didrik Hægeland

Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?

Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?

Nyheter

Bemanning og pedagognorm i barnehagen: Hva betyr det?

Etter førti år i barnehagesektoren ser jeg hvordan gode intensjoner ofte møter hverdagslogistikk og rekrutteringsutfordringer. Når alle barn har 45 timers plass, og ansatte jobber 7,5 timer om dagen, blir det vanskelig å oppfylle normene. Men det finnes lyspunkter: Regjeringens grep for å dekke opp planleggingstiden til pedagogene kan være et viktig steg mot bedre kvalitet og tryggere barndom.

Nyheter

Viktig og riktig melding om barns digitale oppvekst

Regjeringen har lagt frem stortingsmeldingen «Trygg oppvekst i et digitalt samfunn». Dette er den første helhetlige meldingen om barns oppvekst i en digital tidsalder. Skolelederforbundet er positive til regjeringens satsing og mener meldingen anerkjenner den virkeligheten barn og unge lever i.

Nyheter