
Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?
Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?
Kunnskapsdepartementet har gitt Utdanningsdirektoratet i oppdrag å vurdere videreutvikling av dagens lederutdanninger for barnehage og skole, samt å utrede ledernes arbeidssituasjon. Dette er et viktig skritt for å styrke kompetansen og arbeidsvilkårene for ledere i utdanningssektoren mener Skolelederforbundet.
Skolelederforbundet er svært fornøyd.
– Dette har vi jobbet for lenge, sier forbundsleder Stig Johannessen.
Johannessen understreker viktigheten av å klargjøre omfanget av lederrollen og videreutvikle kompetansetilbudet til ledere.
-Skolelederforbundet har over tid pekt på behovet for å styrke etter- og videreutdannings mulighetene for ledere i barnehage og skole. Forbundet er fornøyd med at Utdanningsdirektoratet nå gjør et arbeid for å klargjøre omfanget av det å være ledere og at det videreutvikles kompetansetilbud til ledere i skole og barnehage, sier forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen.
-Vi ser frem til å bidra i arbeidet med å klargjøre ledernes arbeidssituasjon og behov, slik at utdanningene for ledere blir bedre og at alle får mulighet for å delta. Dette vil bidra til å styrke ledernes kompetanse og støtte dem i deres lederroller. Vi trenger nå et sterkt fokus på å rekruttere og beholde de viktigste lederne vi har, understreker Johannessen.
Undersøkelser som Skolelederforbundet har gjennomført viser at ledere i barnehage og skole ikke får den støtte de trenger og den viser at om lag halvparten av alle kommuner ikke har en skolepolitikk. Ledere blir for ofte stående alene uten den støtten de trenger.
-Barnehage- og skoleledelse er en av de viktigste, men også vanskeligste lederfunksjonene i samfunnet. Vi vet at god ledelse er avgjørende for barns trivsel, læring og motivasjon. Mange søker ikke på lederstillinger i skole og barnehage, mange ledere slutter for tidlig eller søker seg over til lederstillinger i andre sektorer, sier en engasjert Stig Johannessen
Skolelederforbundet har lenge krevd at ledere i barnehage og skole, på lik linje som andre ansatte i skole og barnehage, får finansiert kompetanseutvikling.
-Vi er glade for at utredningen gjennomføres raskt, det viser at regjeringen mener alvor. Dette betyr at som betyr at det er mulig å implementere en ny bedre finansieringsmodell for ledere alt fra 2026. Sier forbundslederen
Johannessen understreker at det må settes av midler slik at ledere i barnehage og skole kan sikres kompetanseutvikling på samme vilkår som lærere og andre i oppvekstsektoren.
–Det må settes av midler slik at ledere i barnehage og skole kan sikres kompetanseutvikling. Ambisjonene er tydelige, samtidig er det avgjørende at det følges opp med rammer og tilstrekkelige ressurser, slik at de viktigste lederne faktisk får mulighet til å delta . Dette er et viktig tiltak for å stoppe lederflukten, sier Stig Johannesen.
Kunnskapsdepartementets oppdrag til Utdanningsdirektoratet:
Utdanningsdirektoratet skal vurdere videreutvikling av dagens lederutdanninger for barnehage og skole og å utrede ledernes arbeidssituasjon i barnehage og skole og videreutvikle et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling for alle ansatte i, grunnskole, SFO og videregående opplæring,
-Udir får i oppdrag å vurdere videreutvikling av dagens lederutdanninger for barnehage og skole
-Udir får i oppdrag å utrede ledernes arbeidssituasjon i barnehage og skole, og vurdere hvordan vi fra nasjonalt nivå kan styrke deres muligheter til å drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid.
Frist:
Del 1: 1.november 2025
Del 2: 1 mars 2026
Fra oppdragsbrevet:
Både NOU 2022: 13 (helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling), NOU 2023: 27
(kvalitetsutviklingsutvalget) og Meld. St. 34 (2024 – 2025) En mer praktisk skole understreker
behovet for god ledelse på alle nivåer for å realisere barnehagens og skolens mandat. Ledere
som målgruppe var ikke en del av utvalgets mandat for kompetanse- og karriereutvikling, og
Utdanningsdirektoratet fikk derfor et eget oppdrag (2024-003) om videreføring og
videreutvikling av lederutdanning for barnehage og grunnskole, som de leverte svar på til KD i
juni 2024. Forskning på dagens tilbud om lederutdanninger og tilbakemeldingene fra sektor
beskriver at dette er gode og relevante tilbud for kompetanseutvikling. Partene i sektor har
imidlertid gitt uttrykk for at lederne har behov for kompetanseutvikling utover dagens tilbud.
Mange peker også på behovet for styrket kompetansen i kommunene som barnehage- og
skoleeiere.
I Meld. St. 34 (2024 – 2025) En mer praktisk skole varsler regjeringen at de vil sette i gang et
arbeid som skal se nærmere på skoleledernes arbeidssituasjon, og komme med forslag til
hvordan vi kan styrke deres muligheter til å drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid.
Arbeidet skal bygge på tidligere evalueringer og forskning på kompetansebehov for ledere i
barnehage og skole, og de kommende rapportene fra TALIS 2024 (resultater i nov 2025) og
Spørsmål til Barnehage- og Skole-Norge 2025 (kommer januar 2026). Rammene for å drive
kvalitetsarbeid i barnehage og skole bør ses i sammenheng, derfor omfatter oppdraget også
en vurdering av arbeidssituasjonen for ledere i barnehagen.
Ved å se videreutdanningene for ledere i barnehage og skole i sammenheng, kan Udir
identifisere felles kompetansebehov og videreutvikling av felles tilbud. Det vil også være
nyttig å se kompetansebehovene i lys av tverrsektorielle kompetansebehov og
kompetansebehov hos eiere.
Beskrivelse av oppdraget:
1.Departementet ber Udir om å vurdere hvordan dagens kompetansetilbud til ledere i
barnehage og skole kan videreutvikles, som en oppfølging av tilrådingene direktoratet
leverte gjennom oppdrag 2024 – 003 i juni 2024. I denne sammenheng er det også
behov for vurdering av hvilke konsekvenser det vil ha å endre forvaltningen av
lederutdanningene i tråd med de prinsipper som ligger til grunn for forvaltningen av
øvrige videreutdanninger.
Frist 1.november 2025
2. Departementet ber Udir utrede arbeidssituasjonen til ledere i barnehage og skole og
samhandlingen med lokal administrasjon hos barnehage- og skoleeiere. Med dette
som utgangspunkt skal Udir komme med forslag til hvordan vi fra nasjonalt nivå kan
styrke deres muligheter til å drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid. Arbeidet må
også vurderes i lys av mål og prinsipper for helhetlig system for kompetanse- og
karriereutvikling i barnehage og skole, utviklingen av nytt kvalitetsutviklingssystem for
skole, og arbeidet som pågår med å utvikle mer tverrfaglige og tverretatlige tiltak i
oppvekstsektoren. Utvikling av tiltak for mer helhetlig kommunal ledelse/ledelse på
eiernivå er dermed også et viktig perspektiv i dette arbeidet.
Frist 1.mars 2026
Eventuelle andre føringer for hvordan oppdraget skal utføres:
Udir skal involvere partene og andre sentrale aktører i sektorene som kan bidra med
kunnskap og erfaringer knyttet til forventninger og krav til dagens ledere. Det bør også
tilstrebes å samle et bredt kunnskapsgrunnlag.