Udir: Råd for god digital praksis og skjermbruk i skolen

Utdanningsdirektoratet har utarbeidet åtte råd for å sikre god digital praksis og skjermbruk i skolen. Rådene fokuserer på å bruke digitale enheter, verktøy og ressurser på en måte som bidrar positivt til elevenes læring, utvikling og trivsel.

Råd for god digital praksis og skjermbruk i skolenDet er viktig at skolene har en gjennomtenkt digital praksis som utnytter mulighetene for tilpasning, variasjon og elevmedvirkning i opplæringen. Rådene inkluderer blant annet å beskytte elevenes personvern, begrense tilgang til skadelig innhold, og planlegge opplæringen av elevenes digitale ferdigheter.

Her er rådene:

  1. Bruk sikre løsninger som ivaretar personvernet
  2. Beskytt elevene mot skadelig innhold
  3. Planlegg opplæringen av elevenes digitale ferdigheter
  4. Prioriter opplæring i digital dømmekraft
  5. Bruk digitale verktøy og ressurser når det er hensiktsmessig
  6. Tilpass digital praksis til elevenes alder og modenhet
  7. Involver foresatte i elevenes digitale hverdag
  8. Evaluer og juster digital praksis jevnlig

Les mer på Udir.no >

Relaterte artikler

Per Oskar Stai fra fra Ridabu skole

Podkast: Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter

I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.

Nyheter

Forsiktig optimist – Nå må vi fortsette jobben, sammen!

Elevundersøkelsen som ble offentliggjort i dag viser at de fleste elevene har det bra på skolen. Nesten 9 av 10 elever i vg1, og i over 8 av 10 elever på 7. og 10. trinn, svarer at de trives godt på skolen. Det er et viktig utgangspunkt, men fortsatt blir for mange barn og unge mobbet og føler på utenforskap. Vi ser at mye av mobbingen og utestengingen foregår digitalt. Det er brutalt og vondt.Men det er en glede at mobbetallene går ned. Vi håper at pilen har snudd og at vi sammen vil bidra til å stoppe mobbingen

Nyheter

Framtidens fellesskole – betydningen av godt lederskap

I november 2024 tok den norske regjeringen initiativ til å opprette et offentlig utvalg for å vurdere skolens rolle og betydning i samfunnet. Mandatet til utvalget er å undersøke hvilke forventninger og behov samfunnet har til skolen i møte med nye utviklingstrekk og utfordringer som kan true fellesskolens fundament. Målet er å skape en bred diskusjon og gi en tydelig forståelse av hvordan skolen kan opprettholde sitt samfunnsmandat samtidig som den tilpasser seg fremtiden.

Nyheter