Støre vil ha mer bøker og mindre skjermbruk i skolen
Jonas Gahr Støre (Foto: Pål Laukli)

Støre vil ha mer bøker og mindre skjermbruk i skolen

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) sier han er nedslått over de dårligere resultatene i norsk skole. Han vil stanse den ukritiske digitaliseringen.

Statsministeren uttrykte tydelig bekymring for utviklingen i norsk skole da han han holdt sin halvårlige pressekonferanse tirsdag. Han viste til at årets Pisa-undersøkelse avdekket svakere resultater blant norske skoleelever og kalte det nedslående.

Han pekte på en feilslått satsing på digitalisering i skolen som en av årsakene.

– Vi vet at elevene er blant dem som har minst leseglede – fra bok eller papir – så vet vi at motivasjonen faller og fraværet øker. Skjermbruken øker utenfor skolen, men også i skolen. Dette uroer mange foreldre og også besteforeldre, sa Støre.

Han sier regjeringen neste år vil ta grep for å endre opplæringen i skolen, få tilbake bøkene og få skjermbruken ned.

– Vi vil fremme en bedre balanse mellom penn og tastatur, mellom skjerm og papir, og vi vil stoppe det jeg vil gå så langt som å kalle den ukritiske digitaliseringen. Det digitale har en rolle, men har fått for stor rolle, sa Støre.

(©NTB)

Relaterte artikler

Afp-webinar med Stein-Inge Abelvik fra Parat

Webinar: Kort innføring i AFP

Avtalefestet pensjon (AFP) er en tidligpensjonsordning som gir arbeidstakere muligheten til å gå av med pensjon før fylte 67 år. I januar 2025 ble det innført flere endringer i denne ordningen. Lurer du på hva som er de viktigste? Bli med på gratis webinar.

Nyheter

Temasamling: Hva gjør det med skoleleder å stå i konflikter?

Skolelederforbundet i Kristiansand inviterer til temasamling torsdag 20. mars, klokka 18:00 – 20:00.

Nyheter

Interkommunalt samarbeid er veien til bedre digital kompetanse i skolen

I forrige uke var vi invitert av KS til lanseringen av arbeidet med DPIA for Google Workspace for Education. Her har KS i samarbeid med flere norske kommuner jobbet frem et rammeverk for vurdering og implementering av verktøy fra denne «giganten». Kunnskapsdepartementet har bidratt i arbeidet, og løfter i sin innledning at dette er et svar på føringene gitt i Strategi for digital kompetanse i barnehage og skole, som KD og KS lanserte for ett år siden.

Nyheter