Alvhild Nygard – Derfor er jeg medlem

Skaun ungdomsskole vinner Dronning Sonjas skolepris for sitt arbeid med likeverd og inkludering

Skaun ungdomsskole i Trøndelag får prisen for sitt målrettede og helhetlige arbeid med likeverd, trivsel og inkludering, og for å sikre at hver elev blir sett og anerkjent gjennom hele skoleløpet.

Foto: Liv Anette Luane, Det kongelige hoff

 

– Skaun ungdomsskole har utviklet en helhetlig skolekultur der både elever, ansatte, foresatte og lokalmiljøet aktivt deltar i å skape en inkluderende hverdag. Skolen har tydelige strategier for å forebygge og håndtere utfordringer, og arbeidet med inkludering er godt forankret i ledelsen og hos alle ansatte, sier juryleder Mirjam Harkestad Olsen i en pressemelding.

Forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen har vært medlem av juryen:

-Skaun ungdomsskole er en verdig vinner, skolen viser hvordan ledelse kan forandre kultur. Gjennom et sterkt lederteam som bygger fellesskap innenfra, ser vi hvordan inkluderende ledelse gir både læring, trygghet og stolthet.

Skolen er et forbilde på hva skoleledelse i praksis kan være – når elever, lærere og ansatte sammen skaper en kultur for mestring, og når handlingsrommet for ledelse blir anerkjent og verdsatt. Ledere i barnehage og skole er stolt av den jobben Skaun gjør, Sier Stig Johannessen.

 Alle skal føle at de duger 

Skolens visjon er at «alle skal føle at de duger». Dette gjenspeiles i en rekke tiltak som sikrer at hver elev blir sett, verdsatt og får mulighet til å lykkes.

– Elevene ved Skaun ungdomsskole har reell medvirkning, både gjennom et aktivt elevråd og ved å delta i planlegging, gjennomføring og evaluering av praktiske prosjekter. Skolen er også en Erasmus+-skole, og deltakelse i internasjonale prosjekter gir både elever og ansatte et utvidet perspektiv på inkludering og likeverd, sier Mirjam Harkestad Olsen.

Tett samarbeid mellom hjem og skole 
Skolen har et tett samarbeid med hjemmet, og foreldrene opplever å være en del av skolens fellesskap. Gjennom tydelige rutiner og åpen dialog bygges et sterkt partnerskap mellom hjem og skole, noe som understreker betydningen av gjensidig respekt og felles ansvar for elevenes trivsel og utvikling.

Direktør i Utdanningsdirektoratet, Morten Rosenkvist, gratulerer elever og ansatte ved Skaun ungdomsskole med prisen.

– Et godt skolemiljø er avgjørende for både faglig og sosial utvikling. Når skolene jobber systematisk med inkludering og likeverd, legger de grunnlaget for at alle elever skal oppleve trygghet, tilhørighet og mestring. Det arbeidet Skaun ungdomsskole gjør, kan være til inspirasjon for andre, sier Morten Rosenkvist.

 

 

 

Dronning Sonjas skolepris 

  • Dronning Sonjas skolepris deles ut annethvert år til en skole som utmerker seg ved å praktisere likeverd og inkludering på en fullverdig måte.
  • Prisen ble etablert etter initiativ fra Hennes Majestet Dronning Sonja, og ble første gang delt ut i 2006.
  • Det er statsforvalterne som nominerer skoler til prisen.
  • Vinnerskolen får 250 000 kroner og et kunstverk utformet av Dronningen.
  • Utdanningsdirektoratet administrerer arbeidet med prisen, og en egen jury velger årets vinner.
  • Hele juryens begrunnelse, samt mer informasjon om prisen og kriteriene, finnes på udir.no.
Inge Holm – Derfor er jeg medlem

Relaterte artikler

Valgkomiteens innstilling til nytt sentralstyre – Presentasjon av kandidatene

I november skal Skolelederforbundet velge nytt sentralstyre. I denne artikkelen kan du lese mer om valgkomiteens innstilling og kandidatenes presentasjon av seg selv. Mona Søbyskogen er enstemmig innstilt fra valgkomiteen som ny forbundsleder.

Nyheter | Skolelederforbundet | Fagartikler
Derfor er Alvhild Nygard medlem

Verv en kollega og få dobbel vervepremie

Ut november får du dobbel vervepremie for hvert nye medlem du verver til Skolelederforbundet.

Nyheter

Slik gir du en anerkjennende tilbakemelding  

Sier du kun «Bra jobba!» når du gir tilbakemeldinger? Det er ikke noe galt i det, men den som får tilbakemeldingen sitter igjen med lite. For, hva var egentlig bra?    De fleste pedagoger er flinke til å gi tilbakemeldinger til elever. Men det er mange grunner til at man bør gi anerkjennende tilbakemeldinger også til […]

Nyheter