Podkast fra UiO: Hvordan støtte flerspråklige barn i barnehagen?
Ill.foto: Istockphoto

Podkast fra UiO: Hvordan støtte flerspråklige barn i barnehagen?

SpedAims er en podkast som produseres av Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering. I podkasten møtes eksperter fra forskning og praksis for å snakke og diskutere rundt spennende problemstillinger innen spesialpedagogikk. Tema i denne utgaven er hvordan barnehager kan jobbe for å støtte flerspråklige barn.

I Norge vokser tusenvis av barn opp med mer enn ett språk. Mange av dem bor i områder der flerspråklighet er normalen, og ikke unntaket. Hvordan påvirker dette barnas språkutvikling? Og hvordan jobber barnehagene for å støtte flerspråklige barn?

I podkasten møter du Monica Røtvold Joteig, barnehagesjef i bydel Alna, og Veslemøy Rydland, professor ved Institutt for pedagogikk på Universitetet i Oslo. Sammen utforsker de hvordan flerspråklige barn best kan støttes i barnehagehverdagen – og hva som må til for å lykkes.

Sammen svarer de på spørsmål som: Hvilken rolle spiller barnehagen i utviklingen av både morsmål og norsk hos flerspråklige barn? Hvordan kan barnehagen samarbeide godt med foreldre som har begrensede norskferdigheter? Hvordan kan man skille mellom typisk språkutvikling hos flerspråklige barn og mulige språk- eller lærevansker?

Podkasten kan du lytte til her.

Programleder og produsent er Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.

 

 

Alvhild Nygard - Derfor er jeg medlem

Relaterte artikler

Valgkomiteens innstilling til nytt sentralstyre – Presentasjon av kandidatene

I november skal Skolelederforbundet velge nytt sentralstyre. I denne artikkelen kan du lese mer om valgkomiteens innstilling og kandidatenes presentasjon av seg selv. Mona Søbyskogen er enstemmig innstilt fra valgkomiteen som ny forbundsleder.

Nyheter | Skolelederforbundet | Fagartikler
Derfor er Alvhild Nygard medlem

Verv en kollega og få dobbel vervepremie

Ut november får du dobbel vervepremie for hvert nye medlem du verver til Skolelederforbundet.

Nyheter

Slik gir du en anerkjennende tilbakemelding  

Sier du kun «Bra jobba!» når du gir tilbakemeldinger? Det er ikke noe galt i det, men den som får tilbakemeldingen sitter igjen med lite. For, hva var egentlig bra?    De fleste pedagoger er flinke til å gi tilbakemeldinger til elever. Men det er mange grunner til at man bør gi anerkjennende tilbakemeldinger også til […]

Nyheter