Ny revidert hovedavtale i staten

YS Stat og de andre partene i staten har fremforhandlet en ny, revidert hovedavtale i staten. Etter lange forberedelser og en krevende forhandlingsrunde, er vi godt fornøyd med å kunne presentere en forbedret avtale som skal gjelde for de neste 3 årene.

Ny hovedavtale i statenForhandlingene har bredere faktagrunnlag, blant annet FAFO-rapporten “Hovedavtalen i staten – et godt virkemiddel for samarbeid, medbestemmelse og utvikling?”

Kunnskapen har bidratt til tydeliggjøring av tekst, forsterkning av ordlyd og bestemmelser knyttet til tilpasningsavtalen er flyttet til eget nytt kapittel.

Med en ny hovedavtale på plass gjenstår det viktige arbeidet med å få praktiseringen i samsvar med avtalens formål og intensjoner, herunder reforhandling eller inngåelse av tilpasningsavtale.