
Skolelederorganisasjonene i Norden står samlet bak en oppfordring til utdanningsministrene: Utviklingen og bruken av kunstig intelligens (KI) i skolen må skje på en trygg, rettferdig og verdibasert måte – til beste for elever, lærere og samfunnet som helhet.
Dette var hovedbudskapet da skoleledere fra hele Norden møttes i København 10.–12. september 2025 . Møtet resulterte i et felles nordisk dokument – «Communiqué from Nordic School Leaders to the Nordic Ministers of Education 2025» – hvor det blant annet fremmes forslag om å utvikle et felles nordisk KI-system som ivaretar personvern, etikk og likeverdig tilgang.
Forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen deltok på møtet.
– Vi må utvikle et nordisk KI-system som bygger på våre felles verdier: demokrati, likhet, utdanning og danning. Bare gjennom et tett nordisk samarbeid kan vi sikre at kunstig intelligens blir et verktøy for alle – ikke bare for de få, sier forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet
Blant forslagene fra møtet er også etablering av en nordisk regulatorisk sandkasse for utdanningsteknologi (edtech), bedre støtte og kompetanseutvikling for skoleledere og lærere, styrket demokratisk dannelse og kritisk tenkning, samt modernisering av vurderingsformer og eksamener i lys av KI.
– Utviklingen innen KI nasjonalt krever et aktivt og samordnet arbeid i Norge, men vi er helt avhengige av å løfte dette i fellesskap med våre nordiske kollegaer, understreker Stig Johannessen.
Dokumentet er et felles nordisk innspill til utdanningsministrene i Norden, der skolelederorganisasjonene oppfordrer til et tettere nordisk samarbeid om utviklingen og bruken av kunstig intelligens (KI) i utdanningssektoren.
I uttalelsen understrekes behovet for en felles nordisk tilnærming som bygger på våre felles verdier: demokrati, likhet, utdanning og danning – «det nordiske gullet».
Målet er å sikre at bruken av KI i skolen skjer på en trygg, rettferdig og verdibasert måte – til beste for elever, lærere og samfunnet som helhet.
Utviklingen innen KI nasjonalt krever et aktivt og samordnet arbeid i Norge. Dette området vil få stadig større betydning for både ledelse, læring og danning i skolen, og Skolelederforbundet vil bidra aktivt i dette arbeidet – både nasjonalt og nordisk.