Nasjonalt prosjekt for lærerrekruttering

Barn og ungdom er det mest verdifulle vi har, og alle fortjener å bli møtt av dyktige barnehagelærere og lærere. Det fins mange forskjellige studieløp å velge mellom. Skolelederforbundet er med i Nasjonalt prosjekt for lærerrekruttering.

Bli lærer

Rekrutteringsprosjektet har som mål at flere søker lærerutdanning og starter i yrket, samt at det blir et større mangfold blant lærere i barnehage og skole. I prosjektet jobber vi sammen med relevante aktører om nasjonale og regionale tiltak for å rekruttere og beholde lærere i tråd med behov i barnehager og skoler. Vi bidrar til at fremtidige barnehagelærere og lærere har relevant kunnskap om hva det vil si å jobbe i barnehage og skole.

Rekruttering

Barn og ungdom er det mest verdifulle vi har, og alle fortjener å bli møtt av dyktige barnehagelærere og lærere. Det fins mange forskjellige studieløp å velge mellom. De aller fleste mener at det er svært viktig at vi har faglærte og kvalifiserte ansatte i barnehagen og at lærere har en viktig samfunnsoppgave. Lærerutdanningene passer for ambisiøse og engasjerte studenter som ønsker å gjøre en forskjell for barn og ungdom i dag, og for fremtiden. Skal vi lykkes med  rekrutteringsarbeidet må ulike aktører jobbe sammen. Det er lov å la seg inspirere av andres erfaringer, ideer og tiltak, og lage nye lokale varianter.

Relaterte artikler

Afp-webinar med Stein-Inge Abelvik fra Parat

Webinar: Kort innføring i AFP

Avtalefestet pensjon (AFP) er en tidligpensjonsordning som gir arbeidstakere muligheten til å gå av med pensjon før fylte 67 år. I januar 2025 ble det innført flere endringer i denne ordningen. Lurer du på hva som er de viktigste? Bli med på gratis webinar.

Nyheter

Temasamling: Hva gjør det med skoleleder å stå i konflikter?

Skolelederforbundet i Kristiansand inviterer til temasamling torsdag 20. mars, klokka 18:00 – 20:00.

Nyheter

Interkommunalt samarbeid er veien til bedre digital kompetanse i skolen

I forrige uke var vi invitert av KS til lanseringen av arbeidet med DPIA for Google Workspace for Education. Her har KS i samarbeid med flere norske kommuner jobbet frem et rammeverk for vurdering og implementering av verktøy fra denne «giganten». Kunnskapsdepartementet har bidratt i arbeidet, og løfter i sin innledning at dette er et svar på føringene gitt i Strategi for digital kompetanse i barnehage og skole, som KD og KS lanserte for ett år siden.

Nyheter