
Podkast: Hvordan ble Sunnfjord en skolekommune i toppklasse?
Hva kan andre kommuner lære av Sunnfjord? Hvordan har en ung kommune på få år klatret 38 plasser på Kommunebarometeret og blitt en av landets beste på skoleutvikling?
I forrige uke var vi invitert av KS til lanseringen av arbeidet med DPIA for Google Workspace for Education. Her har KS i samarbeid med flere norske kommuner jobbet frem et rammeverk for vurdering og implementering av verktøy fra denne «giganten». Kunnskapsdepartementet har bidratt i arbeidet, og løfter i sin innledning at dette er et svar på føringene gitt i Strategi for digital kompetanse i barnehage og skole, som KD og KS lanserte for ett år siden.
Vi heier på denne formen for innramming og støtte til ansvarlige i sektor, og håper dette blir en modell for hvordan slikt overordnet arbeid ikke fullt og helt overlates til den enkelte kommune.
Initiativet ble tatt av Bergen kommune, som i sitt nettverksarbeid med andre kommuner, så at alle satt med de samme oppgavene, de samme dilemmaene og den samme mangelen på tid og kompetanse. Behovet for en samkjøring ble løftet til KS, som med sin SkoleSec satsning grep ballen, og spilte den videre.
Intensjonen, å styrke kommunenes kapasitet i arbeidet med vurdering og implementering, ble karakterisert av Google-toppene selv som «heavy lifting».
Når Head of Privacy i Google, tar turen til Oslo for å skryte og anerkjenne, gir det gode skussmål til prosjektet. Den amerikanske tech-giganten anerkjenner Europas strenge lovgivning på dette området, og innrømmer gladelig at de ikke har de samme kravene på seg på eget kontinent. Her er europeisk og nordisk lovverk oppdragende for Google som fremhever at de har lært mye av samarbeidet med de norske aktørene.
Jeg kjenner jeg blir glad av dette arbeidet. Slik lederstøtte ønsker vi oss mer av! Nyttige, konkrete verktøy som kvalitetssikrer arbeidet vårt, samkjører oss og bidrar til at ulikhetene i Kommune-Norge kanskje blir mindre. Vi vet godt at ikke alle kommunene våre har kompetanse og folk nok til å gjøre denne jobben. Og det er da lite produktivt at vi alle sitter med de samme dilemmaene. Nå har fellesskapet gitt oss viktig støtte.
Også partssamarbeidet får et løft her, når lokal skolemyndighet jobber for gode løsninger for sine enheter, kobler på KS som sentral arbeidsgiverrepresentant, stiller sine dyktige medarbeidere til disposisjon for å bidra til fellesskapet med kapasitetsbygging og kompetansedeling. Samtidig som vi imponerer de store tech-gigantene med arbeidsformen vår, er dette en bekreftelse og en anerkjennelse på at vi har en god modell vi må ivareta og bygge videre på.
Høres dette spennende ut? Er du litt interessert i å ramme inn og kvalitetssikre den digitale plattformen i din kommune? Og er det tilfeldigvis Microsoft 365?
Da må du snakke med dine og melde din kommune med på neste runde i KS´arbeid. Da er det M365 som skal få sin DPIA, og din nysgjerrighet og kompetanse er viktig!
Når jeg først er ute og skryter av lederstøtte og bidrag til god praksis, må jeg passe på å si at KS sin SkoleSec er ganske full av gode verktøy som er utarbeidet på tilsvarende vis, i godt samarbeid med kompetente medarbeidere i kommunene våre. Sammen med f.eks kompetansepakkene fra Udir, har vi faglig støtte til utviklingsarbeidet vårt lokalt. Dette er ressurser som, når vi tar oss tid til å sette oss inn i dem og bruke dem, kan bidra til å styrke handlingsrommet vårt, møblere lederrommet. I møte med politikere og foresatte, kan dette rammeverket bidra til at vi sammen med våre medarbeidere er tydelige og kompetente, med et solid faglig fundament for våre valg og prioriteringer i egen organisasjon. Vi vet fra vår egen forskning (Styrt eller støttet? 2023) at denne type støtte er avgjørende for leders handlingsrom i utviklingsarbeidet. Dette bidrar til at lokal skolemyndighet, ledere og medarbeidere er omforente og samkjørte når vi peker retning for skolene våre.
I vårt samarbeid med KS, Udir og KD har vi mulighet for å bidra med konstruktive tilbakemeldinger, så dersom dere sitter inne med verdifulle erfaringer i bruken av støttemateriell, finner gull, eller om dere ikke finner det dere trenger, vil vi svært gjerne vite og videreformidle.