Krever styrking av skoleledelse

Skolelederforbundet, som er en del av European School Heads Association (ESHA), har sendt et viktig brev til norske politikere med en sterk oppfordring om å prioritere skoleledelse.

Skoleledere er sentral rolle i utviklingen og innovasjonen av utdanning. De er avgjørende for å støtte lærere og ansatte. Å få til gode og spennende skoler krever sterk og visjonære rektorer og ledelse. Å investere i ledelse er en effektiv måte å forbedre utdanningsmålene på.

ESHA understreker den avgjørende rollen skoleledere har for å sikre kvalitet og trygghet for våre barn, samt i støtten til lærere og ansatte. Brevet ble vedtatt i ESHAS møte i oktober og blir sendt til politikere i de europeiske land.

I brevet fremhever Skolelederforbundet og ESHA sju områder som nå krever politisk handling:

  1. Satse på profesjonell utvikling: Det er nødvendig med profesjonelle utdanningsprogrammer, der en sikrer finansiering slik at skoleledere kan delta i etter og videreutdanning. Dette er nødvendig for å styrke lederegenskaper, pedagogiske kunnskaper og organisatoriske ferdigheter.
  2. Klare rolledefinisjoner og støttestrukturer: Etablering av tydelige rollebeskrivelser og robuste støttestrukturer for å redusere administrative byrder og gi nødvendige ressurser for effektiv ledelse.
  3. Rekrutterings- og retensjonsstrategier: Utvikling av omfattende strategier for å tiltrekke og beholde kvalifiserte ledere, inkludert trygge, gode lønninger, karrieremuligheter og anerkjennelse av lederrollen.
  4. Fokus på balanse mellom arbeid og fritid: Initiativer for å regulere arbeidstiden, fremme trivsel og forhindre utbrenthet gjennom tilgang til lederstøtte og ressurser.
  5. Samarbeidsmodeller for styring: Fremme samarbeidsmodeller som involverer interessenter i beslutningsprosesser, styrke samarbeidet mellom skoler, lokalsamfunn og utdanningsinstitusjoner, og sikrer ansvarlighet og åpenhet i ledelsespraksis. Kommunene må bli en medspiller som har et godt og profesjonelt apparat som støtter opp under skolen.
  6. Håndtering av demografiske utfordringer: Implementering av målrettede strategier for å tiltrekke ledere til regioner med mangel på kvalifiserte kandidater, samt støtte mangfolds- og inkluderingsinitiativer for å sikre lik tilgang til ledermuligheter.
  7. Omfavnelse av innovasjon og digitalisering: Tilby opplæring og ressurser for å effektivt utnytte teknologi til administrative oppgaver, kommunikasjon og profesjonell utvikling, samtidig som man sikrer en balansert tilnærming som prioriterer menneskelig kontakt og pedagogisk kvalitet.

Skolelederforbundet understreker viktigheten av dialog og samarbeid med politiske beslutningstakere på regionalt og nasjonalt nivå for å styrke utdanningsledelse i Norge. Forbundet oppfordrer politikerne til å vurdere og implementere disse anbefalingene for å fremme potensialet til hver enkelt elev og forme en lysere fremtid for kommende generasjoner.

Les hele brevet her

Relaterte artikler

Per Oskar Stai fra fra Ridabu skole

Podkast: Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter

I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.

Nyheter

Forsiktig optimist – Nå må vi fortsette jobben, sammen!

Elevundersøkelsen som ble offentliggjort i dag viser at de fleste elevene har det bra på skolen. Nesten 9 av 10 elever i vg1, og i over 8 av 10 elever på 7. og 10. trinn, svarer at de trives godt på skolen. Det er et viktig utgangspunkt, men fortsatt blir for mange barn og unge mobbet og føler på utenforskap. Vi ser at mye av mobbingen og utestengingen foregår digitalt. Det er brutalt og vondt.Men det er en glede at mobbetallene går ned. Vi håper at pilen har snudd og at vi sammen vil bidra til å stoppe mobbingen

Nyheter

Framtidens fellesskole – betydningen av godt lederskap

I november 2024 tok den norske regjeringen initiativ til å opprette et offentlig utvalg for å vurdere skolens rolle og betydning i samfunnet. Mandatet til utvalget er å undersøke hvilke forventninger og behov samfunnet har til skolen i møte med nye utviklingstrekk og utfordringer som kan true fellesskolens fundament. Målet er å skape en bred diskusjon og gi en tydelig forståelse av hvordan skolen kan opprettholde sitt samfunnsmandat samtidig som den tilpasser seg fremtiden.

Nyheter