Podkast: Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter
I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.
Skolelederforbundet leverte denne uken sitt innspill til høringen om opprettelse av nasjonale registre for barn i barnehager og skoler.
Skolelederforbundet støtter etableringen av nasjonale registre, men understreker viktigheten av å balansere behovet for bedre kunnskap med hensynet til personvern og skolens arbeidshverdag. Implementeringen må skje på en måte som gagner både barn og ansatte, og som sikrer at registrene blir et effektivt verktøy for en kunnskapsbasert utvikling av sektoren.
Hensikten med disse registrene er å samle bedre kunnskap om hvordan barn har det, og hvordan tiltakene i barnehage- og skolesektoren fungerer. Dette kan gi et solid grunnlag for mer treffsikre og kunnskapsbaserte tiltak som styrker barnas utvikling og læring. Samtidig må vi være klare på at dette arbeidet ikke må føre til økt arbeidsbelastning for ansatte i skoler og barnehager.