Høringsinnspill om nasjonale registre for barn i barnehager og skoler

Skolelederforbundet leverte denne uken sitt innspill til høringen om opprettelse av nasjonale registre for barn i barnehager og skoler.

Våre hovedpunkter:

  • Bedre grunnlag for tiltak: Registrene kan bidra til å forstå hvordan ulike tiltak fungerer, redusere sosiale ulikheter og sikre en målrettet bruk av ressurser. Dette gjelder spesielt for områder som spesialpedagogisk hjelp, tilrettelegging, og oppfølging av elever med høyt fravær.
  • Fraværsregistrering: Et nasjonalt fraværsregister er avgjørende for å forstå mønstre som kan føre til frafall, og for å gi skolene verktøy til å sette inn tidlige og målrettede tiltak.
  • Personvernsdilemmaer: Vi erkjenner at etableringen av slike registre kan utfordre barns rett til personvern, som er forankret i Grunnloven § 102 og FNs barnekonvensjon artikkel 16. Derfor er det helt avgjørende at registrene implementeres med strenge tiltak for datasikkerhet, anonymisering og tydelige grenser for hvordan dataene kan brukes. Dataene må kun brukes til forskning, statistikk og analyse, og aldri på en måte som kan identifisere eller skade enkeltindivider.
  • Ingen merarbeid i skolen: Løsningene må være enkle å bruke og integreres i eksisterende systemer for å sikre at lærere og skoleledere slipper ekstra rapporteringskrav. Vi vet at arbeidsbelastningen i sektoren allerede er høy, og teknologien må støtte arbeidet, ikke gjøre det mer krevende.
  • Barnets beste: Vi mener dette forslaget kan bidra til at ressursene treffer de barna som trenger det mest, og at tiltakene faktisk gir resultater. Dette er avgjørende for å sikre en inkluderende og rettferdig skolehverdag.

Skolelederforbundet støtter etableringen av nasjonale registre, men understreker viktigheten av å balansere behovet for bedre kunnskap med hensynet til personvern og skolens arbeidshverdag. Implementeringen må skje på en måte som gagner både barn og ansatte, og som sikrer at registrene blir et effektivt verktøy for en kunnskapsbasert utvikling av sektoren.

Om de foreslåtte registrene:

Hensikten med disse registrene er å samle bedre kunnskap om hvordan barn har det, og hvordan tiltakene i barnehage- og skolesektoren fungerer. Dette kan gi et solid grunnlag for mer treffsikre og kunnskapsbaserte tiltak som styrker barnas utvikling og læring. Samtidig må vi være klare på at dette arbeidet ikke må føre til økt arbeidsbelastning for ansatte i skoler og barnehager.

Relaterte artikler

Per Oskar Stai fra fra Ridabu skole

Podkast: Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter

I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.

Nyheter

Forsiktig optimist – Nå må vi fortsette jobben, sammen!

Elevundersøkelsen som ble offentliggjort i dag viser at de fleste elevene har det bra på skolen. Nesten 9 av 10 elever i vg1, og i over 8 av 10 elever på 7. og 10. trinn, svarer at de trives godt på skolen. Det er et viktig utgangspunkt, men fortsatt blir for mange barn og unge mobbet og føler på utenforskap. Vi ser at mye av mobbingen og utestengingen foregår digitalt. Det er brutalt og vondt.Men det er en glede at mobbetallene går ned. Vi håper at pilen har snudd og at vi sammen vil bidra til å stoppe mobbingen

Nyheter

Framtidens fellesskole – betydningen av godt lederskap

I november 2024 tok den norske regjeringen initiativ til å opprette et offentlig utvalg for å vurdere skolens rolle og betydning i samfunnet. Mandatet til utvalget er å undersøke hvilke forventninger og behov samfunnet har til skolen i møte med nye utviklingstrekk og utfordringer som kan true fellesskolens fundament. Målet er å skape en bred diskusjon og gi en tydelig forståelse av hvordan skolen kan opprettholde sitt samfunnsmandat samtidig som den tilpasser seg fremtiden.

Nyheter