Høringsinnspill om nasjonale registre for barn i barnehager og skoler

Skolelederforbundet leverte denne uken sitt innspill til høringen om opprettelse av nasjonale registre for barn i barnehager og skoler.

Våre hovedpunkter:

  • Bedre grunnlag for tiltak: Registrene kan bidra til å forstå hvordan ulike tiltak fungerer, redusere sosiale ulikheter og sikre en målrettet bruk av ressurser. Dette gjelder spesielt for områder som spesialpedagogisk hjelp, tilrettelegging, og oppfølging av elever med høyt fravær.
  • Fraværsregistrering: Et nasjonalt fraværsregister er avgjørende for å forstå mønstre som kan føre til frafall, og for å gi skolene verktøy til å sette inn tidlige og målrettede tiltak.
  • Personvernsdilemmaer: Vi erkjenner at etableringen av slike registre kan utfordre barns rett til personvern, som er forankret i Grunnloven § 102 og FNs barnekonvensjon artikkel 16. Derfor er det helt avgjørende at registrene implementeres med strenge tiltak for datasikkerhet, anonymisering og tydelige grenser for hvordan dataene kan brukes. Dataene må kun brukes til forskning, statistikk og analyse, og aldri på en måte som kan identifisere eller skade enkeltindivider.
  • Ingen merarbeid i skolen: Løsningene må være enkle å bruke og integreres i eksisterende systemer for å sikre at lærere og skoleledere slipper ekstra rapporteringskrav. Vi vet at arbeidsbelastningen i sektoren allerede er høy, og teknologien må støtte arbeidet, ikke gjøre det mer krevende.
  • Barnets beste: Vi mener dette forslaget kan bidra til at ressursene treffer de barna som trenger det mest, og at tiltakene faktisk gir resultater. Dette er avgjørende for å sikre en inkluderende og rettferdig skolehverdag.

Skolelederforbundet støtter etableringen av nasjonale registre, men understreker viktigheten av å balansere behovet for bedre kunnskap med hensynet til personvern og skolens arbeidshverdag. Implementeringen må skje på en måte som gagner både barn og ansatte, og som sikrer at registrene blir et effektivt verktøy for en kunnskapsbasert utvikling av sektoren.

Om de foreslåtte registrene:

Hensikten med disse registrene er å samle bedre kunnskap om hvordan barn har det, og hvordan tiltakene i barnehage- og skolesektoren fungerer. Dette kan gi et solid grunnlag for mer treffsikre og kunnskapsbaserte tiltak som styrker barnas utvikling og læring. Samtidig må vi være klare på at dette arbeidet ikke må føre til økt arbeidsbelastning for ansatte i skoler og barnehager.

Relaterte artikler

Hvordan kan vi forstå og utvikle gode lederteam?

Teamorganisering har blitt vanligere i skolen, og i arbeidslivet generelt, de siste 30 årene. I skolen finner vi både lærerteam og lederteam og mange elever arbeider også i grupper i perioder. I denne teksten skriver jeg om lederteam, men innholdet i teksten har også gyldighet for team som ikke består av ledere. Jeg har skrevet fyldigere om dette temaet i boka Profesjonsfellesskap i praksis. Hva er det og hvordan kan vi utvikle det?

Nyheter

LÆRER BARNEHAGER Å TA IMOT FAMILIER MED FLYKTNINGEBAKGRUNN

Med sterke opplevelser fra Gaza lærer barnepsykolog Katrin Glatz Brubakk bort hva barn som har flyktet, trenger aller mest. Mange barnehageansatte etterlyser nemlig mer kompetanse til å ta imot familier med flyktningbakgrunn.

Nyheter | Fagartikler
Dorothea Blix i episode 508 av Viktigste Leder

Podkast: Fremtidens kompetansebehov – Hva vil det si å være studieforberedt?

I en tid der utviklingen går utrolig fort, er det ikke gitt hva slags yrker vi kommer til å trenge i fremtiden. Hvilken kompetanse trenger samfunnet, hva trenger ungdommene, og hvordan skal utdanningen foregå?

Nyheter