Historisk milepæl: Europaparlamentet oppretter tverrpolitisk gruppe for utdanning
Den 11. februar representerte Thomas Minder fra det sveitsiske skolelederforbundet (VSLZH) ESHA under lanseringen av Tverrpolitisk gruppe for fremtidens utdanning og ferdigheter for et konkurransedyktig Europa i Europaparlamentet i Strasbourg. Opprettelsen er en milepæl for sektoren. Det er den første tverrpolitiske gruppen i EU-parlamentets historie som fokuserer på utdanning og opplæring, og den vil være aktiv i valgperioden 2024–2029.
Thomas Minder (VSLZH) og Eleonora Meleti (EU-parlamentet)
Med bred støtte fra medlemmene har ESHA jobbet aktivt for å få denne gruppen etablert og har fulgt initiativet tett. Dette arbeidet har skjedd i nært samarbeid med vår utdanningskoalisjon, koordinert av European Federation of Education Employers (EFEE), og som medlem av Life Long Learning Platform (LLLP). Også Schuman Associates er en sentral samarbeidspartner.
Gruppen vil ledes av visepresident i Europaparlamentet, Victor Negrescu (S&D), samt parlamentsmedlemmene Eleonora Meleti (EPP), Brigitte van den Berg (Renew Europe) og Nela Riehl (Greens/EFA). Rundt 120 parlamentarikere har uttrykt sin støtte. I månedene fremover vil vi følge prosessen videre og se hvordan etableringen konkret vil gjennomføres i samarbeid med EU-parlamentet og øvrige partnere.
Under lanseringen var det særlig fokus på styrking av yrkesfaglig utdanning og opplæring. Sveits har lenge vært et foregangsland innen dette området, og yrkesfagutdanningen der er en nøkkelfaktor bak landets lave ungdomsledighet – en stabil trend gjennom flere tiår. Dette er et tema som vekker stor interesse i mange europeiske land.
ESHA ønsker spesielt å fremheve betydningen av formell utdanning og rollen skoleledere spiller i å styrke skoler og utdanningssystemet som helhet. I tillegg mener vi at livslang læring for lærere må få økt oppmerksomhet.
Relaterte artikler
Hvordan kan vi forstå og utvikle gode lederteam?
Teamorganisering har blitt vanligere i skolen, og i arbeidslivet generelt, de siste 30 årene. I skolen finner vi både lærerteam og lederteam og mange elever arbeider også i grupper i perioder. I denne teksten skriver jeg om lederteam, men innholdet i teksten har også gyldighet for team som ikke består av ledere. Jeg har skrevet fyldigere om dette temaet i boka Profesjonsfellesskap i praksis. Hva er det og hvordan kan vi utvikle det?
LÆRER BARNEHAGER Å TA IMOT FAMILIER MED FLYKTNINGEBAKGRUNN
Med sterke opplevelser fra Gaza lærer barnepsykolog Katrin Glatz Brubakk bort hva barn som har flyktet, trenger aller mest. Mange barnehageansatte etterlyser nemlig mer kompetanse til å ta imot familier med flyktningbakgrunn.
Podkast: Fremtidens kompetansebehov – Hva vil det si å være studieforberedt?
I en tid der utviklingen går utrolig fort, er det ikke gitt hva slags yrker vi kommer til å trenge i fremtiden. Hvilken kompetanse trenger samfunnet, hva trenger ungdommene, og hvordan skal utdanningen foregå?