Forhandlingene om arbeidstidsavtalen 2213 er nå startet

Forhandlingene om arbeidstidsavtalen 2213 er nå startet

I vårt krav er forbundsleder Stig Johannesen tydelig. Ledere skal ha en forsvarlig arbeidstid!

– Avtalen legger en god og tydelig ramme for arbeidsåret for en leder. Utfordringen er at flere og flere kommuner unntar lederne for overtid etter HTA § 6 pkt. 6.3 og bestemmer antall fridager etter samme bestemmelse som kompensasjon. I mange tilfeller gjøres det ingen konkret vurdering slik bestemmelsen legger opp til, og mange ledere har en arbeidsbelastning som ikke er i tråd med arbeidsmiljølovens bestemmelser, skriver Johannessen.
– Denne utviklingen er vi svært bekymret for da flere ledere rapporterer om uklare arbeidsbetingelser. Pandemien har vist oss dette meget tydelig, det er svært få ledere som har fått en adekvat godgjørelse for merarbeidet, slår forbundslederen fast.
Vi møter KS Kommunesektorens organisasjon kl 12.00 i dag for å motta deres krav nr 1.
Her kan du se vårt krav i sin helhet: https://bit.ly/3r3j1Ga

Relaterte artikler

Takk for tilliten og inspirasjonen

Torsdag 30.11 ble Dronning Sonjas skolepris delt ut, og jeg må benytte denne anledningen til å takke for oppdraget og tilliten til å få delta på juryarbeidet denne høsten. Mange solide kandidater fra vårt langstrakte land var blant de nominerte. Å lese beskrivelsen av all den solide praksisen hos de nominerte bekrefter at dette er vi gode på i norsk skole.

Nyheter

Tre nye lokallag i Agder

Denne uka var det medlemsmøte i Skolelederforbundet Agder, hvor medlemmene blant annet fikk presentert Skolelederforbundets rapport «Rektors handlingsrom: Er vi styrt eller støttet» ved to av forskerne fra Universitetet i Agder, Morten Øgård og Connie Bylund Salvesen. På møtet hadde vi også gleden av å etablere tre nye lokallag i Agder: Lindesnes, Agder Øst og […]

Nyheter

Sammen må vi styrke elevenes kunnskap i matte, lesing og naturfag

Pisa undersøkelsen som kom i dag, føyer seg inn i rekken av undersøkelser som viser at elevene våre skårer dårlig på matte, lesing og naturfag. Utviklingen går dessverre i feil retning. –  Vi har pekt på behovet for at skolene får tilstrekkelig med ressurser for å kunne gi opplæring av høy kvalitet, sier leder av […]

Nyheter