Enighet i frontfaget: Viktig gjennomslag for YS-forbundet Parat
- Både lønnsrammen og enigheten om videreutdanning er viktige gjennomslag, sier YS-leder Hans-Erik Skjæggerud. (Thomas Brun/NTB Kommunikasjon)

Enighet i frontfaget: Viktig gjennomslag for YS-forbundet Parat

Parat og Norsk Industri har blant annet blitt enige om en ramme på 5,2 prosent og et sentralt tillegg på 7 kroner. I tillegg er det oppnådd enighet om en løsning for videreutdanning.

– Både lønnsrammen og enigheten om videreutdanning er viktige gjennomslag for Parats krav. Meklingen i frontfaget har vært svære krevende, og jeg vil berømme partene på begge sider for å ha kommet til enighet og dermed avverget streik, sier Skjæggerud.

– Med denne løsningen har Parat fått et godt resultat for sine medlemmer, samtidig som det ivaretar bedriftenes økonomi. Dette er et resultat alle parter bør være fornøyd med, mener YS-lederen.

Frontfaget spiller en helt spesiell rolle i lønnsdannelsen, ettersom norske eksportbedrifter møter internasjonal konkurranse. Resultatet fra disse forhandlingene danner utgangspunktet for alle tariffoppgjørene som nå følger.

– Når YS-forbundet Parat og Fellesforbundet i LO nå har kommet til enighet med Norsk Industri gir det en god ramme for de forhandlingene som følger utover våren, selv om resultatet herfra verken skal være gulv eller tak i de andre tariffområdene, påpeker Skjæggerud.