
Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?
Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?
Revidert nasjonalbudsjett 2025 og kommuneproposisjonen viser ansvarlighet, men bommer på det viktigste: trygghet og støtte for barn og unge i skole og barnehage, mener Skolelederforbundet.
– Når barnetallene går ned, må kommunene gjøre justeringer i tilbud og struktur. Men dette kan ikke løses med enkle kutt eller flate nedskaleringer. Slike grep kan svekke kvaliteten og gi større forskjeller i tilbudet til barn og unge. Vi er bekymret for at nødvendige endringer i noen tilfeller skjer uten tilstrekkelige prosesser og helhetsvurderinger, sier forbundsleder Stig Johannessen.
Det er bra at regjeringen prioriterer mer penger på skolebøker, miljøteam og på å styrke lesegleden og leseferdighetene blant barn og unge.
Dette viser at regjeringen er villig til å gå i riktig retning, men det som gjøres er ikke tilstrekkelig. Det er nødvendig å styrke laget rundt eleven, lederne, lærerne og barna.
Kommunene får noe styrket økonomi, men Skolelederforbundet er redd for at kuttet som skole og barnehage opplever i mange kommuner, bare vil fortsette. Barnetallet reduseres noe, men det er ingen tvil om at det er barna som må betale prisen for at det blir dyrere eldreomsorg.
-Vi ser at flere barn trenger tettere oppfølging og det må følges opp med penger til å styrke bemanningen av pedagoger og andre yrkesgrupper i skole og barnehage sier forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen.
–Kommuner over hele landet reduserer i budsjettet til barnehage, skole og SFO. Våre rektorer og ledere i barnehagene opplever stadig pålegg om kutt. Dette kan ikke fortsette, trenden må snus, sier nestleder i Skolelederforbundet Mona Søbyskogen.
Ledere får ikke finansiert kompetanseutvikling
Lederne i barnehage og skole er bekymret for fremtiden og rekrutteringen til sektoren.
Barnehage- og skoleledelse er en av de viktigste, men også vanskeligste lederfunksjonene i samfunnet. Vi vet at god ledelse er avgjørende for barns trivsel, læring og motivasjon. Mange søker ikke på lederstillinger i skole og barnehage, mange ledere slutter for tidlig eller søker seg over til lederstillinger i andre sektorer.
Skolelederforbundet krever at ledere i barnehage og skole, på lik linje som andre i skolen, får finansiert et system for kompetanseutvikling.
Det er meget krevende i barnehagene og skolene. Mange har ikke handlingsrom til å gjennomføre lovpålagte oppgaver. Skolelederforbundet har vært tydelig på at det er i krevende tider at barna våre trenger modige politikere.
15. mai 2025 la regjeringen Støre frem sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2025. I det reviderte nasjonalbudsjettet blir hovedtallene for norsk økonomi og regjeringens syn på gjennomføringen av den økonomiske politikken oppdatert.
https://www.regjeringen.no/no/statsbudsjett/2025/rnb/id3095290/
Regjeringen la frem kommuneproposisjonen i dag 15. mai.
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-142-s-20242025/id3100616/