Krever internasjonal handling for å unngå rektorkrise
Stig Johannessen er forbundsleder i Skolelederforbundet.

Krever internasjonal handling for å unngå rektorkrise

Ledere innenfor skole- og oppvekstsektoren i Norden og i Europa har gått sammen og utformet forventninger til at satsning på den viktigste lederen i barn og unges oppvekst i Europa blir styrket. Skolelederforbundet har sendt de nordiske og europeiske skoleledernes opprop til kunnskapsminister Brenna, utviklingsminister Anne Beathe Tvinnereim og til Stortinget der vi ber om et forsterket nordisk og et europeisk samarbeid for å styrke rammene rundt ledere innenfor skole- og oppvekstsektoren.  Det er nødvendig å få et forsterket fokus på de utfordringene ledere i barnehage og skole står i både nasjonalt og internasjonalt.  Samarbeid og fokus på gode rammer for ledere må styrkes for å sikre at alle barn og unge får en trygg og god oppvekst.

Skole- og barnehage ledere i Norden og Europa har felles utfordringer, vi ser at flere velger bort å bli rektorer eller at de slutter. En stadig økende arbeidsmengde og krevende arbeidsvilkår må tas tak i. Søknad til rektor og barnehageleder stillinger er mange plasser liten, og vi har lenge varslet at vi er på vei mot en rektorkrise. Trenden er lik i hele Europa og den må snus. Da må våre politikere handle nasjonalt, men også og styrke samarbeidet internasjonalt på barnehage- og skoleledelse. Vi trenger et felles internasjonalt samarbeid for å unngå at vi vil stå uten gode ledere i barnehage og skole, sier forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen.

Fakta:

Skolelederforbundets søsterorganisasjoner i norden har samskrevet et opprop og  den Europeiske skoleleder organisasjonen ESHA (European School Heads Association har også vedtatt et likelydende oppropopprop.  Oppropet har fem hovedområder;

1. Utvikle strategier som muliggjør bærekraftig ledelse innen områder som trivsel, råd, støtte, stress og helsespørsmål for skoleledere, for å forhindre utbrenthet og bidra til at rollen som skoleleder skal være attraktiv og søke og å stå i over tid.
  2. Vi ønsker at politikere skal engasjere seg aktivt og konstruktivt med skoleledere i utformingen av utdanningspolitikken.
  3. Vi ønsker å sikre at skolelederne har muligheter til systematisk å utvikle sin kompetanse og kunnskap gjennom nasjonale og internasjonale skolelederprogrammer med fokus på lederegenskaper.
  4. Vi søker støtte for å bygge bærekraftige nettverk for skoleledere, spesifikt.
  5. Vi ønsker at nasjonale myndigheter skal engasjere seg på tydeligere måte for å møte utfordringene for å rekruttere og beholde skoleledere og lærere. En stadig økende arbeidsmengde og krevende arbeidsvilkår er viktige områder og ta tak i. Vi mener det er avgjørende å skape muligheter for faglig samarbeid på tvers av Europa spesielt for skoleledere, deling av ressurser og forskning for å støtte kompetansen til skoleledere.