Ny rapport fra Skolelederforbundet: Medarbeiderundersøkelsen 2022

Medarbeiderne vil ha tydelige og synlige skoleledere som kan lede og utvikle både skolene og menneskene som jobber der.

For ett år siden publiserte Skolelederforbundet «Lederundersøkelsen 2021 – Hva betyr lederskap i skolen?». Undersøkelsen ble gjennomført av professor Rudi Kirkhaug ved Universitetet i Tromsø. Rapporten viste blant annet at skoleledere ønsker å bruke mere tid på lederskap og skoleutvikling og mindre tid til rene administrative oppgaver. Men i en travel hverdag må man prioritere det som haster mest. Ofte medfører det at løpende administrative oppgaver prioriteres på bekostning av andre og mere langsiktige oppgaver.

Nå har professor Kirkhaug gjennomført en ny undersøkelse for Skolelederforbundet. I «Medarbeiderundersøkelsen 2022 – Ønsker og krav fra medarbeiderne til lederne» er det medarbeiderne som har blitt spurt om hvilke ønsker og krav de har til
lederne sine.

Rapporten viser blant annet at medarbeiderne vil ha synlige og tydelige ledere som gjennom ord og handling viser hvilke verdier og normer som skal prege skolehverdagen.

Hvilket hovedinntrykk sitter du igjen med etter at du har vurdert resultatene fra Medarbeiderundersøkelsen 2022?
–Man har hatt en forestilling om at lærere ikke etterspør lederskap, fordi de har høy grad av autonomi i utførelsen av jobben. Det vil si at de er selvstendige når det gjelder å praktisere egne fag i undervisningen.  Men hovedinntrykket i denne undersøkelsen er at ansatte i skolen ønsker mye mer lederskap enn det vi har vært oppmerksom på tidligere. Det er noe vi ikke har dokumentert så tydelig før og det er egentlig ganske overraskende, sier Rudi Kirkhaug.

Her kan du lese hele Medarbeiderundersøkelsen 2022 . Hvis du ønsker å lese flere av våre rapporter, blant annet Lederundersøkelsen 2021, så finner du alle rapportene på denne lenken.

Deltakere i sendingen fra lanseringen er forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet, professor Rudi Kirkhaug ved UiT, Jan Tore Sanner, Stortingspolitiker for Høyre, Elise Bjørnebekk-Waagen, Stortingspolitiker for Arbeiderpartiet, Kristin Holm Jensen, Avdelingsdirektør for oppvekst, kultur og utdanning i KS, Tone Hultmann, Avdelingsleder ved Søgne videregående skole og Per Bård Torvik, Avdelingsleder ved Søgne videregående skole. Moderator er Aslak Bonde.